اخبار و گذارشات از کاب و جهان

از سایر رسانه ها:برگزاری اجلاس سازمان همکاریهای آسیای مرکزی با وعده کمک به افغانستان/پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا /'افغانستان برباد فراموشی سپرده شده است'/تهدید جمهوریخواهان به دیموکرات ها در انتخابات ایالات متحده /بازپس گیری ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی از طالبان /شش ملیون تن از اتباع چین برای نفوس شماری این کشور گماشته شده اند/اردوغان اروپا را به حمایت /پیش‌بینی شکست اوباما در انتخابات کنگره /دهها قاچاقچی مواد مخدر افغان به زندان محکوم شدند/موافقتنامه تجاری- ترانزیتی افغانستان و پاکستان رسما امضا شد / روسیه: عملیات مشترک ننگرهار با اطلاع مقامات افغان انجام شده /دهها قاچاقچی مواد مخدر افغان به زندان محکوم شدند/سه مقام گروه طالبان به طور سری باحامد کرزی ملاقات کرده اند/واکنش کرزي به عمليات روسيه و ناتو غيرقابل درک" است/'سی /جنرال پتریوس:‌ ایران به حکومت و طالبان کمک می‌کند /کمیسیون شکایات انتخاباتی: دو نامزد برنده حذف و 152 /جستجوی مظنوین طرح بمگذاری در یمن/بازپس گیری ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی از طالبان /دهها قاچاقچی مواد مخدر افغان به زندان محکوم شدند/نقش استاد ربانی در بستر وفاق ملی
/باز خوانی رفتار سیاسی رهبران معاصر تاجیک تبار افغانستان

سران روسیه و افغانستان خواستار تشدید مبارزه مشترک علیه مواد مخدر شدند
20:55

1389 / 08 / 12

مسکو، 12 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ دفتر مطبوعاتی کرملین روز چهارشنبه اطلاع داد که "دمیتری مدودف" و "حامد کرزی" روسای جمهوری روسیه و افغانستان در تماسی تلفنی بر اهمیت افزایش تلاش های مشترک در مبارزه با مواد مخدر تاکید کردند.
در این اطلاعیه گفته می شود: "در خصوص مبارزه مشترک با تهدیدات و چالش ها، مدودف و کرزی به ویژه بر اهمیت عملیات مشترک اخیر که در نتیجه آن مقادیر زیادی مواد مخدر و تجهیزات تولید آن در افغانستان نابود شد، تاکید کردند. همچنین خاطر نشان شد که در چارچوب این عملیات برای اولین بار همکاری مامورین نهادهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان، آمریکا و روسیه محک زده شد. سران دو کشور همچنین خواستار افزایش تلاش های مشترک در این راستای و ارتقا سطح هماهنگی در عملکرد طرفین شدند".
همچنین در این گفتگوی تلفنی گام های معینی که باید در راستای فعال سازی روابط روسیه و افغانستان در زمینه تجاری-اقتصادی اتخاذ شود و نحوه پیشبرد پروژه های مشخص بررسی شد.

غـــریب غـــربت غـــرب

کی کیست - شخصیت هــــای مـــلی، ادبـــی و تــاریخـــی
نوشته شده توسط داکتر خاکستر
سه شنبه ، 11 آبان 1389 ، 21:49
در هفتـــادو نُه ســـالـــگی انــاهیتـــا راتــب زادبا عصای چوبی در اطاق قدم میزند و با گیسوانی سپید در مقابل تلویزیون می ایستد و به اخبار افغانستان، به تصویر هزاران زن و کودک مینگرد."۱"آشنایی دارم فر هیخته،که رفته بود به دیدار داکتر راتب زاد،میگفت بیمار بود و خوابیده در بیمارستان،و دیده بود که کتاب میخواند و هنوز چنان است که بود: حمال امانت دار اعتقادات و اما باشوریدگی بسا کمتر از گذشته و یکمقدار هم وسواس و شکیکه های دوران بزرگ سالی و رنج غربت و دستان خالی و هزار مشکل دیگر.
نوشتن نظر (0 نظر ها)
آخرین به روز رسانی در سه شنبه ، 11 آبان 1389 ، 22:55
ادامه مطلب


آقای کرزی! طالبان دهشت‌افگن نیستند؟


حامد کرزی یک بار دیگر تاکید کرده است که خارجی‌ها لانه‌های دهشت‌افگنان را در خارج از افغانستان هدف قرار دهند.
آقای کرزی در سفری که به پکتیکا داشته است، گفته است دهشت‌افگنان و القاعده در خاک افغانستان نیستند.
این گفته‌های آقای کرزی در حالی ایراد می‌گردد که طالبان و القاعده هم اکنون در بخش‌هایی از کشور عملا حکومت می‌کنند و در برخی از ولایت‌ها نیز در حالت جنگ و گریز قرار دارند. برای نمونه، روز گذشته ولسوالی خوگیانی در غزنی برای ساعاتی در کنترول طالبان درآمد و هنوز از سرنوشت تعدادی از سربازان پولیس اطلاعی در دست نیست. در همین ولایت در انتخابات پارلمانی حداقل 12 ولسوالی ناامن اعلام شدند و هم اکنون ولسوالی ناوه از 3 سال به این‌سو در کنترول طالبان می‌باشد. در جنوب و شمال نیز طالبان هر از گاهی درگیر جنگ‌های شدیدی با نیروهای حکومت و بین المللی می‌باشد. یک ماه قبل حکومت افغانستان یکی از والیان برجسته‌‌ی خود را در اثر حمله‌ای سازمان یافته از دست داد و دهشت‌افگنان حمله‌‌ی دیگری را در بغلان و سرپل نیز سازمان‌دهی کردند.
در ولایت قندهار هم اکنون عملیات بزرگی در جریان است و گفته می‌شود که این عملیات تا 18 ماه دیگر دوام می‌آورد. با این وصف معلوم می‌شود که تروریستان نه تنها ریشه در خارج دارند بلکه از پایگاه قوی در داخل نیز برخوردار می‌باشند. هم اکنون طالبان و گروه‌‌های وابسته به القاعده و طاهر یولداش ازبک، در شمال رخنه کرده‌اند. اظهارات آقای کرزی نشان می‌دهد که وی یا واقعا از وضعیت عمومی و نفوذ طالبان بی‌خبرا است یا خود را به بی‌خبری می زند.
به نظر می‌رسد که آقای کرزی با این گفته‌های خود در صدد است تا طالبان را در مصوونیت قرار دهد. وضعیت چند سال اخیر نشان داده است که تروریزم هم ریشه در داخل دارد و هم از بیرون تمویل می شود. ما در افغانستان با موجودیت طالبان ظرفیت‌هایی را برای مداخله و حضور گروه‌های دهشت‌افگن فراهم کرده‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم با تبریه یک گروه و بخشی از بدنه تروریزم، ریشه‌های اصلی آن را نابود نماییم. با این همه خوب است که حداقل در همین رابطه واقع‌بین باشیم و با چشمان باز به قضاوت بنشینیم.

مشاور رهبر انقلاب ایران: تحریم ها باعث ترقی ایران می شود
19:03

1389 / 08 / 06
مسکو، 6 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "علی اکبر ولایتی" مشاور امور سیاست خارجی ایت الله "سید علی خامنه ای"رهبر انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که تحریم ها می توانند به رشد و ترقی ایران کمک کنند. این مطلب را "پرس تی وی" گزارش می دهد.
وی گفت: "تحریم ها بی خاصیت نبوده و می توانند در اتخاذ تدابیر خودکفایی موثر و اجرای برنامه 20 ساله توسعه کشور کمک کنند".
به گفته وی، پیشرفت ایران نباید به زمینه های اقتصادی منحصر شود.
ولایتی گفت: "ما باید شاهد آن باشیم که ایران در آینده به الگویی دفاعی، سیاسی و علمی در منطقه مبدل شود".
وی تاکید کرد که ایران موفقیت های عظیمی در زمینه های سیاسی و دفاعی بدست آورده و همچنین رشد محسوسی در زمینه علوم و فناوری داشته است.
یادآوری می کنیم که چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد(شماره 1929) حاوی تحریم هایی علیه ایران به خاطر امتناع تهران از توقف غنی سازی اورانیوم روز چهارشنبه 9 ژوئن (19 خرداد 1389) صادر شد. بر اساس اندیشه تنظیم کنندگان، این سند باید نگرانی های جامعه جهانی نسبت به ماهیت برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد.
قطعنامه مذکور با 12 رای موافق، 2 رای مخالف (ترکیه و برزیل) و یک رای ممتنه (لبنان) به تصویب رسید.
در اوائل ماه جولای(تیر) "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا قانون توسعه تحریم های یکجانبه علیه ایران را امضا کرد. در این لیست تکمیلی بیش از 30 کمپانی و اشخاص حقیقی ایران دیده می شوند که عملا همه آنها با برنامه موشکی ایران ارتباط دارند. بدنبال آن اتحادیه اروپا نیز تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است.


لاوروف:رژیم بدون ویزا یکی از مباحث مهم اجلاس روسیه-اتحادیه اروپا است
14:52
1389 / 08 / 10
مسکو، 10 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه طی کنفرانسی مطبوعاتی که روز دوشنبه در پایان مذاکراتش با "گیدو وستروله" همتای آلمانی در مسکو برگزار شد، اعلام کرد که پیشبرد رژیم بدون ویزا یکی از موضوعات مهم اجلاس روسیه- اتحادیه اروپا خواهد بود که قرار است در ماه دسامبر سال جاری در بروکسل برگزار شود.
وی گفت: " ما در این خصوص اتفاق نظر داریم که باید مجموعه ای از گام های مشترک و تدابیر متقابل برای بوجود آمدن رژیم بدون ویزا اتخاذ شوند".
سران روسیه، آلمان و فرانسه روز 19 اکتبر در پایان دیدار سه جانبه در دویل در بیانیه مشترکی که صادر شد، ابراز امیدواری نمودند که در اجلاس دسامبر روسیه- اتحادیه اروپا پیشرفتی در مسئله رژیم بدون ویزا حاصل شود.

آيا داکتر سپنتا برکنار خواهد شد؟
دوشنبه ، 10 آبان 1389 ، 22:41 آرمان ملی
اخبار غير رسمى وجود دارد که رئيس جمهور کرزى در صدد دور نمودن داکتر رنگين دادفر سپنتا مشاور امنيت ملى خود است. دليل اين است که سپنتا در راه مصالحه و صلح با گروه طالبان ديدگاه و نظر خود را دارد و موجوديت چنين مشاور امنيت ملى که ديدگاه و نظر مخالف با رئيس جمهور دارد رسيدن به صلح با گروه طالبان مشکل خواهد بود. کرزى مى کوشد تا آخرين موانع صلح با طالبان را از سر راه بردارد و شايد داکتر سپنتا يکى از موانع باشد. على احمد جلالى وزير پيشين امور داخله بديل براى داکتر سپنتا است که با وجود وابستگى خانواده گى با کرزى و يک عضو کابينۀ او، روابط پرخم و پيچ را با رئيس جمهور سپرى نموده است.
على احمد جلالى زمانى که وزير امور داخله بود روى اختلافات کارى و سليقوى که با حامد کرزى داشت از مقام خود استعفا داد.
يکى از علل استعفاى جلالى گرفتن صلاحيت هاى وزارت امور داخله در قسمت تعيين و تقرر والى ها و سپردن اين مسؤوليت به ارگان هاى محلى بود.
جلالى بعد از استعفا فقط يک شب را در کابل سپرى کرد و دوباره به امريکا جايى که تابعيت دايمى آن را دارد رفت و بعد ها به منتقد عمدۀ کرزى و حکومت او تبديل گرديد و گفت که نام هاى بلند پايه گان حکومت را که در قاچاق مواد مخدر دست دارند افشا مى کنم، اما افشا نکرد. و بارى هم آماده شد تا در انتخابات رياست جمهورى شرکت نمايد و به همين منظور به کابل آمد و دفتر کمپاين انتخاباتى اش را تشکيل داد، ولى به صورت ناگهانى حتى بدون آن که همکاران دفتر کمپاين خود را در جريان قرار دهد رخت سفر بست و دوباره روانۀ امريکا گرديد، بعداً اعضاى کمپاين انتخاباتى اين آقا از اشرف غنى احمدزى اعلام حمايت کردند و به دور او جمع شدند.
ولى اکنون معلوم نيست که آقاى جلالى روى کدام انگيزه و علتى در کنار کرزى که گذشتۀ پرخم و پيچ کارى را با او داشته قرار مى گيرد.
قابل ذکر است که منابع رسمى اين خبر را تأييد نکرده و سيامک هروى معاون سخنگوى رئيس جمهور سردى رابطه سپنتا و کرزى را رد کرد.

لاوروف: نیروهای روسیه به افغانستان برنخواهند گشت

نیروهای روسیه به افغانستان برنخواهند گشت. این مطلب را امروز سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام داشت. وزیر خارجه روسیه گفت: " این کار اصلاً مستثنی می باشد. نیروهای ما به افغانستان باز نخواهند گشت و به انجا وارد نخواهند شد. این موضعگیری جدی ما است". لاوروف خاطرنشان ساخت که "اگر این تجارت های سیاسی بعد از ان بوجود امده، وقتیکه عملیات نابودسازی لابراتوارهای مواد مخدره انجام گردید، پس این کار با نیات اهداف حسنه صورت نمی گیرد و خصوصیت تحریک امیز دارد". وزیر خارجه روسیه یاداوری نمود که عملیات سه جانبه بود. لاوروف توضیح داد: " عملیات را نیروهای خاص وزارت داخله افغانستان به مساعدت نظامیان امریکایی تحقق بخشیده اند. نقش ما فقط به دادن اطلاعات مربوط میشد که در کشف محل موقعیت لابراتوارهای تولید هیروئین و مورفین کمک نموده است".وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: " من معتقد ام، که چنین همکاری، قبل از همه بر اتکاء بر وزارت داخله افغانستان، ادامه خواهد یافت، به خاطریکه تهدید مواد مخدره که از افغانستان ناشی میگردد، به تهدید واقعی برای صلح و امنیت بین المللی مبدل گشته است". لاوروف گفت: " اتباع ما و اتباع دول اسیای مرکزی این تهدید را مستقیماً احساس میکنند، این تهدید تعداد هرچه بیشتر انسانان را تلف میکند، از همینرو باید با این شر مبارزه نمود. ما در اینده نیز به افغانستان و نیروهای دیگر بین المللی که باید با تهدید مواد مخدره مبارزه نمایند، کمک خواهیم کرد و به ان مساعدت اطلاعاتی خواهیم نمود".

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد