مقرری ها در وزارت امور داخله



نشست "جی 20 " در سئول، هیاهوی بسیار برای هیچ

@fotolia
نوشتۀ شهلا رستمی
روزنامه های امروز چاپ پاریس در مطالب خود درباره نشست سران 20 کشور توانمند جهان یا "جی 20 " در "سئول"، پایتخت کره جنوبی، که امروز، جمعه، به پایان رسید، همگی به این اشاره دارند که این نشست هیچ دستاوردی نداشته است.
فیگارو که در دو مطلب به این نشست می پردازد، در مطلب نخست خود می نویسد : وقتی این سران به بحث بر سر پول رسیدند، فضای سالن آنچنان خفقان آور شد که ناچار شدند پنجره ها را باز کنند. بحث ها به ویژه میان آمریکائی ها و چینی ها بسیار داغ بود. چینی ها خزانه داری آمریکا را مورد انتقاد قرار می دهند و نمی خواهند ارزش واحد پول خود، "یوآن"، را بالا ببرند. باراک اوباما هم ، به دلیل موضع اروپائیان که از او می خواستند در مورد سیاستهای پولی کشورش که دلار را تضعیف کیرده توضیح بدهد، در انزوا قرار گرفته بود. در نتیجه نتوانست به خواست خود یعنی تعیین سقف 4% برای مازاد و یا کسری در آمد برای همه کشورها برسد. اوباما به ناچار خواستار تشکیل "مکانیزمی" برای مجبور کردن کشورهای صادر کننده ای چون چین، آلمان و ژاپن به کاهش مازاد درآمد رایج خود با باز کردن درهای بازارشان به سوی شرکت های خارجی شد. "باراک اوباما" همچنین بر این پافشاری کرد که چنانچه تقاضاهای داخلی و کسری بودجه در آمریکا کاهش یابند و در مقابل آن چین و کشورهای دارای مازاد درآمد مصرف خود را بالا ببرند، جهان با کمبود رشد روبرو خواهد گردید.
رئیس جمهوری برزیل، "لولا دا سیلوا"، که همراه با رئیس جمهوری تازه برگزیده این کشور "ذیلما روسف" به نشست آمده بود، افزود : اگر کشورهای ثروتمند مصرف نکنند، همه دنیا دچار ورشکستگی خواهد شد.
در مطلب دیگری، به قلم "گی سورمان" می خوانیم که "جی 20" یک راه حل اقتصادی و یا یک دولت جهانی نیست. در نتیجه نباید از آن خیلی انتظار داشت. نویسنده می افزاید : اما حسن آن این است که سران کشورهای توانمند از نظر اقتصادی را گرد هم می آورد تا با یکدیگر مشورت کنند. این گرد هم آئی گرچه برای کشور میزبان گران تمام می شود اما این رهبران را ناچار می کند همگی به یک زبان، زبان واقع گرائی اقتصادی، صحبت کنند. در عین حال شرکت سران کشورهای نوخاسته صنعتی در این نشست باعث می شودکشورهای ثروتمند فراموش نکنند که، با و یا بدون بحران اقتصادی، سه یا چهار میلیارد نفر از جماعت جهان در فقری نا پذیرفتنی به سر می برند. نویسنده پس از انتقاد از سوسیالیسم، به انتقاد از نحوه چرخش دلار می پردازد و دولت آمریکا را مقصر می داند. او می افزاید بدهی های نجومی آمریکا باعث شده میزان دلار در بازار ها بیش از حد باشد و این پول را در برابر نوسانات بورس شکننده کند. آمریکائی ها در حالی به چینی ها خرده می گیرند که چرا با پولشان بازی می کنند که خود آنها دست به کاهش چشمگیر ارزش دلار می زنند. کاهشی که ضررش بیشتر از عدم افزایش ارزش "یوآن" است.
در پایان نویسنده مقاله می نویسد در مورد یک مطلب که آن ضرورت مبارزه فوری با فقر است، روسای "جی 20" به توافق خواهند رسید. چرا که به باور کره جنوبی، که تا چند سال پیش یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود و خواستار جدی گرفتن این مبارزه است،با به کار بستن استراتژی های خوب می توان با فقر همه گیر مبارزه نمود.
لیبراسیون در مطلبی به حضور "ان جی او" ها در حاشیه نشست "جی 20 " اشاره دارد که می خواهند صدای اعضای جامعه مدنی را به گوش بزرگان جهان برسانند. آنها یاد آور می شوند که "جی 20" قول داده بود که مبارزه با بهشت های مالیاتی را در دستور کار خود قرار دهد. در حالی که کماکان 800 میلیارد بورو سرمایه یا به عبارت دیگر ده برابر مبلغی که کشورهای ثروتمند برای کمک به توسعه کشورهای فقیر تعیین کرده اند، از کشورهای جنوب راهی بهشت های مالیاتی می شود و کشورهای ثروتمند بیشتر در صدد نجات نظام پولی خود هستند تا اصلاح آن . یک "ان جی اوی " دیگر به تولیدات کشاورزی و تلاش برای ثبیت قیمت این تولیدات اشاره می کند که یکی از عوامل مهم در گسترش فقر است بدین معنا که با بالا رفتن قیمت این تولیدات، میلیون ها فقیر از دستیابی به خوراک محروم می گردند.
لوموند در تیتر خود می نویسد "توافق ظاهری در نشست "جی 20 " و بحران پولی ایرلند بازارهای جهان را نگران کرد. لوموند که بعد ازظهر منتشر می شود، می نویسد بیانیه پایانی این نشست هیچ چیز مهمی در خود نداشت و تنها قرار شد که صندوق بین المللی پول نقش هماهنگ کننده را در تشکیل یک گروه کاری به عهده بگیرد که مأموریتش تعیین شاخص هائی برای تشخیص خطرناک بودن طراز های جاری در سال 2011 خواهد بود.
هومانیته تمام روی جلد و چند صفحه درون این روزنامه را به امضای فوری قانون افزایش سن بازنشستگی توسط "نیکلا سارکوزی" اختصاص داده این عجله را به ترس وی از جنبش های دیگر اجتماعی نسبت می دهد.
روزنامه مسیحی "لا کروآ" مطلبی را در مورد آموزش طولانی مأموران پلیس در کابل توسط مربیان اتحادیه اروپا اختصاص داده مینویسد : برای کمک به استراتژی خروج از بحران در افغانستان، جامعه بین الملل به شدت در حال سرمایه گذاری در راه توان بخشی به نیروهای حفظ امنیت در افغانستان هستند. از این رو شمار نظامیان از 97011 به 144638 و مأموران پلیس از 94958 به 116367 افزایش یافته است.
هم اکنون بخش آموزش نیروهای ناتو با 1800 مربی و بودجه ای معادل 6.6 میلیارد یورو که بیشتر آن را آمریکا به گردن گرفته، سهم بزرگی در آموزش نیروهای افغان دارد. اما اتحادیه اروپا با اختصاص دادن 54.6 میلیون یورو به آموزش پلیس افغان می خواهد نقشی تکمیلی ایفا کند.


جابجایی ها در وزارت داخله
در نامه یی که از جانب وزارت داخله به روزنامه ماندگار رسیده است تغییرات و تعیینات جدید روی در مربوطات اداره پولیس ایجاد شده است.
در نامه آمده است که «ستر جنرال بسم الله محمدی وزیر امور داخله، با جنرالان و افسران بلند رتبه یی که در پُست های جدید تقرر حاصل نموده و آنان را در روشنی و ظایف و مسوولیت های بعدی شان قرار داد.»
بربنیاد نامه این تعیینات به اساس پیشنهاد وزارت امور داخله و منظوری رییس جمهوری اسلامی افغانستان صورت گرفته است:
-1پاسوال محمد شفیق فضلی در بست پاسوال به صفت رئیس عمومی استخبارات وزارت امور داخله. 2 -مل پاسوال غلام فاروق گلبهاری در بست پاسوال به صفت قوماندان اکادمی پولیس.
3 - مل پاسوال خداداد آگاه در بست پاسوال به صفت رئیس عمومی عملیات های معینیت مبارزه با مواد مخدر. 4مل پاسوال شاه ولی صافی در بست پاسوال به صفت رئیس عمومی دفتر معینیت ارشد امور امنیتی. 5 مل پاسوال خان محمد مجاهد در بست مل پاسوال به صفت قوماندان امنیه ولایت کندهار.
6- مل پاسوال عبدالحی اطرافی در بست مل پاسوال به صفت قوماندان زون نمبر 2 پولیس سرحدی. 7 پاسوال نبی جان ملاخیل در بست مل پاسوال به صفت معاون زون ساحوی 707 هلمند.
8 - مل پاسوال سردار محمد حاحی در بست مل پاسوال به صفت رئیس مبارزه علیه ارتشأ و فساد اداری ریاست عمومی تفتیش.
9 - مل پاسوال عبدالعلی در بست مل پاسوال به صفت رئیس دفتر معینیت تامیناتی و اداری تقرر یافته است.
10 - مل پاسوال امین الله امرخیل در بست مل پاسوال به صفت قوماندان زون سرحدی نمبر 1.
11 - مل پاسوال عبدالخلیل در بست مل پاسوال به حیث رئیس ارکان قوماندانی عمومی پولیس سرحدی.
12 - مل پاسوال محمد زمان مموزی در بست مل پاسوال به صفت رئیس تفتیش معیارات ریاست عمومی تفتیش.
13 - مل پاسوال عبدالحبیب در بست مل پاسوال به صفت قوماندان زون نمبر 5 سرحدی.
14 - سمونوال سلطان محمود در بست مل پاسوال به صفت قوماندان زون پولیس سرحدی هلمند. 15 - سمونوال گل محمد در بست مل پاسوال به صفت قوماندان لوأ نمبر 4 نظم عامه.
16 - سمونمل محمد جبار در بست مل پاسوال به صفت قوماندان امنیه ولایت بادغیس.
17 - مل پاسوال معشوق احمد سیلاب دربست مل پاسوال به صفت معاون قوماندانی عمومی تعلیم وتربیه.
18 - پاسوال عصمت الله دولت زی در بست احتیاط فعال ریاست عمومی پیژنتون.
19 - مل پاسوال سیدنظام الدین در بست احتیاط فعال ریاست عمومی پیژنتون .
وزیر امور داخله خطاب به جنرالان وافسران بلند رتبه جدیدالتقرر گفت: سیاست جدید کادری روی دست است که مطابق به آن کسانیکه سه سال و یا بیشتر از آنرا در یک پُست کار نموده باشند باید در جای دیگری ایفای وظیفه نمایند.
وزیر امورداخله افزود، پولیس ملی توانسته که در تنفیذ قانون و تامین امنیت گام های مثمر را بردارند ولی مشکلات و چالش های هم در پیشرو داریم، به همین منظور اولویت های چون تعلیم و تربیه ، تقویت رهبری ، بهبود وضع معیشتی ، مبارزه با فساد ، مرور تشکیلاتی ، مکافات و مجازات را انتخاب نموده ایم که کار بالای آن به شدت ادامه دارد.

تبصرۀ روزنامه ها در مورد احتمال مذاکره بین کابل و طالبان
Sayed Hashemi چهارشنبه, 06 اکتوبر 2010

وزنامه نویسندۀ روزنامه واشنگتن پُست مینویسد با وجود اینکه طالبانر مدت هاست میگویند قبل از خروج نیرو های خارجی از افغانستان مذاکرات با حکومت امکان پذیر نخواهد بود، ولی قرار اظهارات منابع افغان و عرب، نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان مذاکرات را در سطح بالا برای خاتمه بخشیدن به جنگ آغاز نموده اند.
روزنامه واشنگتن پُست مینگارد که این مذاکرات دنباله مذاکرات قبلی به میزبانی عربستان سعودی میباشد که یکسال قبل متوقف شده بود. و منابع میگویند این بار نمایندگان طالبان اختیار کامل دارند تا به نمایندگی از شورای کویته صحبت کنند، و در این مورد بسیار جدی هم میباشند.
روزنامه واشنگتن پُست به قول این منابع میگوید شورای کویته در مورد یک توافق همه جانبه در رابطه به شامل ساختن بعضی از طالبان در چوکات حکومت افغانستان و توافق روی زمان خروج نیرو های امریکایی و ناتو غور میکنند. و چندین منبع به واشنگتن پوست گفته است که در بین نمایندگان شورای کویته در این مذاکرات، جانب گروه حقانی شامل نمی باشد. روزنامه تبصره میکند که گروه حقانی نسبت به شورای کویته بیشتر به اداره استخبارات پاکستان مرتبط میباشد. و اصرار پاکستان در داشتن نقش مرکزی در این مذاکرات، کار ها را دشوار تر ساخته است.
روزنامه نیویارک تایمز مقالۀ را در مورد خویشاوندان کرزی و کسب قدرت در افغانستان مقالۀ را بچاپ رسانیده است. در مطلب آمده، تاج ایوبی، که بحیث مهاجر افغان در ایالت ویرجینیا در امریکا زندگی میکرد و مالک یک دکان موبل و فرینجر بود و حال مبدل بیک متخصص سیاست خارجی گردیده و در حکومت کرزی، بحیث مشاور ارشد امور خارجی مشغول میباشد.
روزنامه نیویارک تایمز مشعر است در سالهای اخیر به ده ها تن از افراد خانواده کرزی و دوستان نزدیک وی، در سمت های مهم حکومتی مقرر شده و یا در امور تجارتی و یا اخذ قرارداد های ایالات متحده برای افغانستان دخیل بوده و پول و درآمد قابل ملاحظۀ را بدست آورده اند. و در حالیکه نقش برادران حامد کرزی یعنی احمد ولی کرزی بحیث یک شخص با نفوذ در قندهار و یا نقش محمود کرزی در امور تجارتی و کابل بانک در مطبوعات بار ها مطرح شده است ولی از نقش شبکه از دیگر افراد خانواده کرزی در حکومت افغانستان صحبتی نشده است.
روزنامه نیویارک تایمز مینویسد اکثریت خویشاوندان کرزی قبل از رفتن به افغانستان مقیم ایالات متحده بودند و با استفاده از موقعیت حامد کرزی دوباره برگشته و حال از قدرت مند ترین خانواده های افغانستان شده اند. یکی از برادر زاده گان کرزی در اداره استخبارات مامور ارشد بوده و در عملیات بسیار سری استخباراتی نقش دارد. برادر دیگر حامد کرزی، در ادارۀ که اجازه کار را برای شرکت های افغان میدهد، مقام ارشد بوده و کاکای وی سفیر افغانستان در روسیه میباشد.
روزنامه نیویارک تایمز میگوید خویشاوندان کرزی بر علاوه داشتن پست های برجسته در حکومت از نظر اقتصادی هم در موقعیت بلندی قرار گرفته اند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد