اخبار و گذارش از کابل و جهان

از سایر رسانهها: پیشرفت در هلمند؛ تبلیغ رسانه ای ناتو پیش از نشست لیسبون/مهاجمان انتحاری به فرودگاه جلال آباد حمله کردند /آمریکا ذخایر نظامی خود در اسرائیل را افزایش می‌دهد / یک گروه کارشناسی آمریکایی خواستار تغییر استراتژی جنگ افغانستان شد/بررسی نوار صوتی 'دخالت در انتخابات' افغانستان آغاز شده است/هلاکت یک عسکر افغان توسط عسکر امریکایی- روسیه از گسترش شورشیان در شمال افغانستان جداً نگران است -ناتو: طالبان عامل کشتار یکصد غیرنظامی در ماه اکتبر بوده اند/سفير واشنگتن در افغانستان: آمريكا با مشكل مواد مخدر رو به رو مي‌باشد/رييس جمهور افغانستان خواهان همكاري پاكستان در مبارزه با تروريسم شد/جدول زمانی ناتو برای انتقال مسئولیتهای امنیتی به نیروهای افغان-اکونومیست: طالبان، دشمنان دیروز و برادران امروز کرزی-ریاست پارلمان و خوابهای آشفته آقای کرزی-عربستان میانجیگری خود بین دولت کابل و طالبان را متوقف می کند- طالبان خواستار اعزام هيات حقيقت ياب از آمريكا به افغانستان شد/پترائوس جدول زماني براي واگذاري مسئوليت‌ها در افغانستان تعيين كرد/ دریافت هزاران رأی شمار ناشدۀ انتخابات ولسی جرگه /تکمیل پروژۀ خط آهن در شمال افغانستان /هلاکت غیر نظامیان به اثر انفجار در جنوب افغانستان /رابرت گیتس: تاثیر تحریم‌ها علیه ایران بیش از انتظار است
/

حقوق اقلیت هندو در افغانستان
نوشتۀ عزیز احمد فرد
حکومت افغانستان در حال مذاکره با طالبان است ولی علاوه بر تشویش عمومی از برگشت طالبان، اقلیت های افغانستان، بصورت خاص، از احتمال تفاهم با طالبان در تشویش استند. از آنجمله هندو باوران افغانستان، که دوران طالبان را بد ترین دورۀ تاریخ کشور تلقی میکنند.
بر نامۀ فرهنگی این هفته در مورد حقوق هندوان است. هندوان افغانستان یک اقلیت مهاجر نه، بلکه از جملۀ قدیمیترین مردم این خاک میباشند و در طول تاریخ این کشور، کم و بیش مورد آزار و اذیت قرار داشته اند. چهار چوب حقوقی «جمهوری اسلامی»، نمیتواند حقوق اقلیت های غیر مسلمان را تضمین کند. و مذاکره و تفاهم با طالبان، در صورتیکه امتیاز های به آنان داده شود، عرصه را به آنان تنگتر خواهد کرد.
مهمان این برنامۀ ما، آقای فقیرچند چندیهوک است. آقای چندیهوک که نویسنده و تحلیلگر است، میگوید که با طالبان صلح ناممکن است. او همچنان شخصیت های را که رد چارچوب شورای صلح میخواهند با طالبان مذاکره کنند، مورد انتقاد قرار داده میگوید که اسن اشخاص، جنگ افروزانی استند که به دلیل گذشتۀ خود شان، نمیتوانند از صلح صحبت کنند.
گفتگو با فقیرچند چندیهوک، نویسنده و تحلیلگر و از هندوان افغانستان
31/10/2010by عزیز احمد فرد
هالند می خواهد ماموریت جدیدش را در افغانستان آغاز کند»
مارک رووت صدراعظم هالند
22.08.1389
صدراعظم هالند روز جمعه گفت، فیصلهء اعزام هیات بررسی کنندهء هالند به افغانستان یک گام امتحانی می باشد و این هیات می خواهد مشخص کند که آنها چگونه می توانند با تلاش های بین المللی در افغانستان دوباره بی پیوندند.اما چند ماه پیش حکومت وقت هالند به خاطر مخالفت با دوام این ماموریت منحل شد.مارک رووت صدراعظم هالند می گوید، در مورد ماموریت جدید نظر مثبت دارد، زیرا با سهم گیری در این ماموریت دستاورد های ماموریت سابقه این کشور در افغانستان تحکیم خواهد شد و نفع هالند در ثبات و آرامی منطقه می باشد. صدراعظم هالند که در شهر هاگ پس از اجلاس کابینهء آن کشور با خبرنگاران صحبت می کرد، این مطلب را هم گفت که هیات اعزامی در افغانستان امور تربیت و آموزش پولیس افغان را توسط نیروهای ناتو و اتحادیهء اروپا نیز بررسی می کند، اما توضیحات بیشتر در مورد نه داد. صدراعظم هالند گفت، برای آغاز دوبارهء این ماموریت اگر فرعی هم باشد، نیاز به تصویب پارلمان دارد.اما این از امکان دور خواهد بود که اکثریت نماینده گان پارلمان هالند از ماموریت دوبارهء این کشور در افغانستان حمایت کنند.صدراعظم هالند در مورد ماموریت نو این کشور با مخالفین حکومت در عقب در های بسته گفتگو و صحبت می کند. صدراعظم هالند اضافه کرد:« ما در مورد مامویت جدید بحث همه جانبه می کنیم و چنان یک پلان را ترتیب می نمایم که برای کسب اکثریت مجلس حمایت احزاب مخالف را نیز حاصل کنیم.»امکان دارد حکومت هالند تا برگزاری اجلاس سران ناتو در لزبن پایتخت پرتگال به موافقهء نرسد.آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد، تربیت نیروهای افغان در اولویت کار جامعهء جهانی قرار دارد.اردوی ملی افغانستان نسبت به سال گذشته 42 درصد انکشاف یافته و شماری آن از 97 هزار به 138 هزار عسکر رسیده است و به همین ترتیب شماری سربازان پولیس از 95 هزار به 120 هزار افزایش یافته است.


مشرف از نقش پاکستان در افغانستان دفاع کرد
پنجشنبه, 11 نوامبر 2010
عکس VOA
پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاکستان اتهاماتی را رد کرد که گویا اداره قوی استخبارات کشورش از طالبان حمایت نموده است. اما او می گوید اداره استخباراتی پاکستان (آی اس آی) باید علیه توطئه های هند برضد پاکستان در افغانستان اقدام کند.
پرویز مشرف در صحبت با صدای امریکا در واشنگتن اتهامات بر آی اس آی در حمایت ازطالبان را رد کرده، گفت که "آی اس آی توسط طالبان چندین مرتبه مورد حمله قرار گرفت." وی میگوید ادارات آن سازمان تحت حمله قرار گرفته، بمگذاری ها صورت گرفته، و مأمورین آن نیز قربانی حملات انتحاری طالبان شده اند.
وی میگوید برعکس "ما فکر می کنیم هند طالبان را حمایت می کنند. جایی اشتباه محاسبه شده است. به این ترتیب لازم است ما تحلیل کنیم که واقعا چه چیزی رخ می دهد."
هند پاکستان را متهم کرده است که از گروه هایی، مثل لشکر طیبه حمایت می کند که آن یک سازمان مسلح کشمیری است و ادارات استخباراتی آن را به حمله دهشت افگنی ممبی دو سال قبل مرتبط می دانند که در حدود 160 کشته برجاگذاشت. اما آقای مشرف هر گونه ارتباط حکومت با آن یا گروه های تندرو دیگر را رد می کند.
در یک انکشاف جداگانه، انفجار یک موتری که در آن بم جاسازی شده بود روز پنجشنبه در یک عمارت پولیس کراچی، بزرگترین شهر پاکستان، حداقل 15 نفر را کشت و دهها تن دیگر را زخمی ساخت.
مامورین می گویند تندروان، قبل از منفجر ساختن مواد انفجاری که در منزل اول عمارت ادارۀ تحقیقات جنایی تعبیه شده بود، بر پولیس گلوله باری کردند.
قانونی: از مداخله‌ی لوی‌سارنوالی نگرانی جدی داریم
چهارشنبه 19 عقرب 1389 ساعت 22:49 قدرت الله جاوید

در‌پی تنش‌ها میان لوی‌سارنوالی و کمیسیون مستقل انتخابات، مجلس نمایندگان نگرانی جدی خود را از مداخله‌ی لوی‌سارنوالی در روند انتخابات ابراز کرده است.
محمد یونس قانونی، رییس مجلس نمایندگان می‌گوید دخالت نهادها و سلیقه‌های مختلف در کار نهاد‌های انتخاباتی، موضوع انتخابات را پیچیده ساخته است و ادامه آن، جنجال‌های کلان‌تری را در کشور به وجود می‌‌آورد.
در‌‌حال حاضر لوی‌‌سارنوالی و کمیسیون مستقل انتخابات همچنان به موقف‌‌های گذشته‌ی‌شان در مورد بررسی انتخابات تاکید می‌‌‌‌کنند.
رحمت الله نظری، معاون لوی‌سارنوالی روز گذشته بار دیگر به بررسی رای‌های باطل شده از سوی کمیسیون پافشاری کرده و گفته است تا‌کنون60 شکایت به لوی‌سارنوالی فرستاده شده است.
هر چند هشدارهای چند روزه‌ی لوی‌سارنوالی درمورد احتمال به تعلیق درآوردن وظایف مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات ادامه داشته است اما کمیسیون مستقل انتخابات این تصمیم لوی‌سارنوالی را خلاف قانون و‌ مداخله در کار کمیسیون مستقل انتخابات دانسته است.
رییس مجلس نمایندگان در نشست روز گذشته‌ی این مجلس گفت هر‌چند موقف حکومت و نهاد‌های انتخاباتی در این مورد به صورت روشن معلوم نیست اما به گفته‌ی قانونی، قانون اساسی وظایف نهاد‌ها در افغانستان را مشخص کرده است و تمام‌ نهاد‌ها باید به وظایف خود مطابق قانون عمل کنند.
قانونی گفت در حالی که پارلمان افغانستان اجازه‌ی دخالت در کار نهاد‌های انتخاباتی را ندارد، لوی‌سارنوالی که بخشی از حکومت می‌باشد نیز نباید در کار‌های نهاد‌های انتخاباتی دخالت کند.
رییس مجلس نمایندگان گفت این مجلس از ادامه‌ی این دخالت‌ها نگرانی جدی دارد.
قانونی گفت‌: «‌شما (نمایندگان) شاهد هستید که شما تصمیم گرفتید که یک تعداد وکلایی که خود‌شان نامزد نیستند، بروند از سیستم و روش‌های کاری اطمینان حاصل بکنند. اجازه ندادند و گفتند این مداخله است. درحالی که شورا، خانه ملت افغانستان و نماینده‌های مردم هستند. قصد مداخله نبود، قصد به اصطلاح زیر سوال بردن استقلالیت نبود، یک نهاد دیگری که جزو نهاد‌های اجرایی افغانستان است، آن (لوی‌سارنوالی) چطور می‌تواند مداخله داشته باشد؟» قانونی افزود: «‌نگرانی عمیق داریم، جدا.»
دو روز پیش مقام‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی از فشارهای برخی حلقه‌ها در دولت برای تغییر مسیرقانونی انتخابات به نفع زورمندان و قانون‌گریزان خبر داده بودند.
سخنگوی این کمیسیون هشدار داده بود که نهاد‌های انتخاباتی حاضر به باج دادن به گروه‌های فشار نیستند.
رییس مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید دخالت سلیقه‌های مختلف از جهت‌های مختلف، روند انتخابات را پیچیده ساخته است.
قانونی هشدار می‌دهد ادامه دخالت‌ها در تغییر روند قانونی انتخابات، افغانستان را با جنجال‌های کلان‌تری روبرو می‌سازد.
قانونی گفت: «‌‌‌‌‌در این هیچ شکی نیست که قضیه‌ی انتخابات متاسفانه به یک موضوع بسیار پیچیده تبدیل شده که سلیقه‌های مختلف از استقامت‌های مختلف در این پروسه دخیل شده‌اند. هرکسی، هرجهتی به نحوی خواستند به اصطلاح از این توته‌ی کیک چیزی را برای خود قیچی کنند. این، مشکل را از گذشته هم پیچیده ساخته.» قانونی افزود: «اگر حالتی بیاید که در داخل کار کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی، مداخله به نحوی صورت بگیرد که خدای نخواسته همه‌ چیز تغییر بخورد، این بر‌‌می‌گردد به همان معظله‌ای که مزید بر علت، جنجال‌های کلان‌تری را به وجود می‌آورد.»
کمیسیون شکایات انتخاباتی پرونده‌ی 413 نامزد پارلمان که در میان‌شان 62‌عضو کنونی مجلس نمایندگان نیز حضور دارند برای بررسی بخش‌های جرمی آن به لوی‌سارنوالی فرستاده است.
در همین‌حال شمار دیگری از اعضای مجلس نمایندگان نسبت به دخالت لوی‌سارنوالی انتقاد کردند.
این نمایندگان تاکید می‌‌کنند فرستادن پرونده‌های نامزد‌های متهم به تخطی به لوی‌سارنوالی برای فشار بیشتر بر نامزد‌های معترض به انتخابات 27 سنبله بوده است.
احمد وحید طاهری، نماینده کنونی مجلس و نامزد دور دوم انتخابات پارلمانی از ولایت هرات می‌گوید باطل ساختن رای‌های نامزد‌ها و معرفی آن‌ها به لوی‌سارنوالی وضعیت روحی نامزدها ومردم را خراب کرده است.
طاهری انتظار و سردرگمی نامزدها برای مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات را باعث به وجود آمدن نگرانی‌های روحی می‌داند. طاهری گفت: «‌نتایج انتخابات وضع روحی مردم را خراب کرده، از کسانی که نتایج‌شان معلوم شده و کاندیدهایی که نتیجه آن‌ها معلوم نیست، آن‌ها هردو کرده دیوانه شده‌اند.»

راديو آزادي فاش ساخت: واشنگتن ميليون‌ها دلار به دفتر رييس جمهوري افغانستان پرداخت كرده است
‪۱۹/۰۸/۸۹‬
كابل - راديو آزادي وابسته به سازمان سيا اعلام كرد: برپايه گزارش اداره بازرسي مصارف بازسازي آمريكا در افغانستان، واشنگتن از سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي تاكنون ميليون‌ها دلار به كاركنان دفتر حامد كرزي رييس جمهوري اين كشور پرداخت كرده است.
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، اين رسانه آمريكايي افزود: اين پول ها ازسوي اداره توسعه بين‌المللي آمريكا (‪ )USAID‬به دفتر كرزي پرداخت شده كه مبلغ آن به كاركنان از ‪ ۸۰۰‬دلار تا پنج هزار دلار يا بيشتر از آن مي‌باشد.
بنابراين گزارش، روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نيز با استناد به گزارش اداره مذكور نوشت: موسسه‌هاي آمريكايي كه در افغانستان فعاليت مي‌كنند، ماهانه بيش از يك ميليون دلار به ‪ ۹۰۰‬مامور دولتي در ‪ ۱۶‬وزارتخانه مي پردازند كه تعدادي از اين افراد ؟ مشاوران فني هستند.
در اين گزارش اعلام شده كه دو نهادي كه دراين مدت بيشترين پول را در اين بخش دريافت كرده وزارت آموزش و پرورش با ‪ ۴۱۳‬نفر و مركز اطلاعات و رسانه‌هاي حكومت با ‪ ۱۰۳‬نفر بوده كه اين مركز بيشترين فعاليت مطبوعاتي رياست جمهوري را به عهده دارد.
گزارش اداره بازرسي مصارف بازسازي آمريكا در افغانستان حاكيست: موسسه توسعه بين‌المللي آمريكا از ژانويه سال ‪ ۲۰۰۷‬تا ژانويه سال ‪ ۲۰۱۰‬ميلادي بيش از ‪ ۱۹‬ميليون دلار براي اين منظور هزينه كرده است.
اين گزارش مي‌افزايد: علاوه بر ‪ ۹۰۰‬مامور رسمي كه از موسسات آمريكايي حقوق دريافت مي‌كنند، وزارت دفاع آمريكا نيز ميلياردها دلار براي پرداخت حقوق سربازان ارتش، پليس، آموزش و تجهيز آنان هزينه مي‌كند.
درباره نحوه مصرف اين مبالغ اطلاعات موثقي منتشر نشده اما منابع مختلف اعلام كرده‌اند كه بخشي از اين پول‌ها به باغبان ها، آشپزها ، ماموران امنيتي، كارمندان خوابگاه‌ها و افرادي مانند آنان پرداخت شده است.
برپايه اين گزارش، ميزان پرداخت پول به كاركنان متفاوت اعلام شده به طوري كه به كاركنان دفتر رياست جمهوري كه حقوقشان ماهانه حدود ‪ ۲۰۰‬دلار است، يكهزار و ‪ ۵۰۰‬دلار تا چهار هزار و ‪ ۳۰۰‬دلار پرداخت شده است.
در گزارش مزبور گفته شد كه مقامات عالي رتبه حكومت درحالي كه حقوق دولتيشان دو هزار دلار در ماه است، بازهم حدود پنج هزار دلار ماهانه از موسسه توسعه بين‌المللي آمريكا (‪ )USAID‬حقوق مي‌گيرند و علاوه بر آن يكهزار و ‪ ۴۰۰‬دلار نيز به عنوان پاداش به آنان پرداخت مي‌شود.
در اين گزارش آمده است: يك مقام عالي رتبه حكومت ماهانه پنج هزار دلار از اين بابت از موسسه يادشده حقوق مي‌گرفت كه هرچند بعدا به مقام بالاتري در يك وزارتخانه منصوب شد اما باز هم اين پول را دريافت مي‌كرد. هرچند، مسووليت جديد او با برنامه موسسه توسعه بين‌المللي آمريكا (‪ )USAID‬مرتبط نبود.
اداره بازرسي مصارف بازسازي آمريكا در افغانستان مي‌افزايد: در اين عرصه پيشنهادهاي موثري به حكومت و موسسات آمريكايي ارايه كرده است تا در مصارف اين پولها شفافيت ايجاد و از حيف و ميل آن جلوگيري شود.

«بریتانیا درافغانستان تا زمانی حضور خواهد داشت که به آن کشور نیاز باشد»
جنرال ریچاردز لوی درستیز نیرو های نظامی بریتانیا
17.08.1389
لوی درستیز نیرو های نظامی بریتانیا می گوید، کشورش در افغانستان تا زمانی حضور خواهد داشت که به آن ها نیاز باشد.وی در یک مصاحبه که امروز نشر شد، همچنان به حضور بیش از یک هزار مربی نظامی بریتانیا پس از سال 2015 میلادی اشاره کرد.پیش از این صدراعظم بریتانیا که کشورش بیشترین عسکر را پس از امریکا به افغانستان فرستاده است، گفته بود که نیرو های نظامی این کشور شاید سال آینده خروج شان را از افغانستان را آغاز کنند.جنرال دیوید ریچاردز که اخیراً به حیث لوی درستیز نیرو های بریتانیایی تعین شده، در صحبت با روزنامه سَن گفته است که آن ها در مناطق ضروری افغانستان حضور دارند و ناگزیر اند تا از سال آینده بار مسوولیت را از شانه های خود کمتر سازند.جنرال ریچاردز همچنان می گوید که باید این مفکوره نزد افغان ها و مردم منطقه وجود داشته باشد که ناتو کمک های خود با افغانستان را قطع نمیکند و از این کشور فرار نخواهد کرد.لوی درستیز اردوی بریتانیا همچنان گفته که نیرو های این کشور بحیث یک نیروی حمایه وی برای افغانستان پس از سال 2015 باقی خواهند ماند، اما وی گفت که شاید در حدود یک هزار مربی نظامی بریتانیا پس از سال 2015 جهت آموزش نیرو های افغان در این کشور باقی بمانند.جنرال دیوید ریچاردز جنگ افغانستان را قابل پیروزی دانسته، گفت:« بدترین از همه خروج پیش از وقت از افغانستان است و باید مربی های نظامی در این کشور نگهداشته شوند.»پیش از این دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفته بود که کشورش می خواهد تا یک بخش از 9500 نظامی خود را در جریان پنج سال از مناطق جنگ در افغانستان خارج کند.مقامات بریتانیایی در حالی از این اقدامات خبر می دهند که تسلیم دهی مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان در سال 2014 در صدر آجندای کشور های عضو ناتو در اجلاس لیزبون قرار دارد و انتظار می رود تا وزارت دفاع امریکا و قوماندان عمومی نیرو های ناتو در افغانستان از یک پلان وسیع در همین مورد پرده بردارند.قابل تذکر است که بریتانیا در افغانستان 9500 عسکر دارد که اکثر شان در ولایت هلمند مستقر اند.این کشور که پس از امریکا بیشترین عساکر را به افغانستان فرستاده، تا حالا 342 عسکرش را هم در افغانستان از دست

اظهارات اوباما در مورد روابط پاکستان و هند
یکشنبه, 07 نوامبر 2010
براک اوباما، ریس جمهور ایالات متحده بعد از صحبت در مورد روابط ایالات متحده با پاکستان در جریان نشستی با محصلین در ممبی هنوز هم در دهلی جدید اقامت دارد.
منموهن سنگ، صدراعظم هند روز یکشنبه حین عزیمت آقای اوباما در مرکز هند، از رییس جمهور ایالات متحده استقبال نمود.
قرار است دو رهبر شام یکشنبه ، قبل از اعلام سلسله توافقنامه ها در بخش های مبارزه با دهشت افگنی و تغیر اقلیم در یک ضیافت اشتراک نمایند.
آقای اوباما به محصلین گفت که ایالات متحده با پاکستان با جدیت کار میکند تا افراطیت اسلامی را ریشه کن سازند، ولی پیشرفت به اندازۀ سریع نیست که ایالات متحده میخواهد.
با حکومت پاکستان کار میکنیم تا افراطیت را محو نمایم که فکر میکنیم مانند سرطان در آن کشور بوده و امکان بلعیدن آن مملکت را نیز دارد. و برای شما باید بگویم که به نظر من حکومت پاکستان قوۀ آن تهدید را که در سرحدات شان موجود است درک مینمایند.
هند پاکستان را به تقویۀ دهشت افگنانی متهم مینماید که حملات دهشت افگنی ممبی را در سال 2008 انجام دادند. این حمله 160 تن را هلاک ساخت

پشتیبانی ایالات متحده از پشنهادات هند
دوشنبه, 08 نوامبر 2010
عکس AP
براک اوباما رییس جمهور ایالات متحده از پیشنهاد هند برای دریافت عضویت دایمی شورای امنیت ملل متحد پشتیبانی مینماید.
آقای اوباما بروز دوشنبه در خطاب به پارلمان هند خواستار، تغییر گردید.
آقای اوباما گفت، ایالات متحده و هند فرصت های تاریخی برای رهبری دارند، واین در حالیست که هند در تلاش آنچه است که اوباما آن را موقعیت درست آن کشور در جهان خواند.
آقای اوباما بروز دوشنبه، طی یک کنفرانس خبری با منموهن سنگهـ صدر اعظم هند گفت، هند منحیث یک قدرت جهانی ظهور نموده است.
آقای اوباما گفت: من معتقدم که شراکت هند و ایالات متحده یکی شراکتهای نمادی قرن 21 خواهد بود. ما دو دیموکراسی بزرگ جهانیم، ما از روابط مردمی خارق العادۀ و از همه مهمتراز ارزش های مشترک برخورداریم.
رهبران دو دیموکراسی بزرگ جهان بر افزایش همکاری روی موضوعات کلیدی، ازمبارزه با دهشت افگنی گرفته تا تقویت رشد اقتصادی برای مبارزه با تغیر اقلیم ، توافق نمودند.
آقای اوباما همچنان خواهان کاهش نگرانی ها میان هند وپاکستان گردید، ولی گفت که ایالات متحده نمیتواند کدام راه حلی را پیشنهاد نمای
گیتس: مسئله هسته ای ایران را ازراه دیپلماتیک می شود حل کرد
10:36

1389 / 08 / 17
مسکو، 17 آبان، خبرگزاری« ریا نووستی»/ "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد کشور او قصد دارد در مناسبات خود با ایران از خط مشی دیپلماتیک پیروی کرده و به سیاست برقراری تحریم های اقتصادی که به نظر او بسیار ثمربخش است، ادامه دهد. این مطلب را روز دوشنبه خبرگزاری"رویترز" گزارش می دهد.
یادآورمی شویم بتازگی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل آمریکا به قبول بی ثمری سیاست برقراری تحریم های اقتصادی بر ضد ایران فرا خوانده و اعلام کرد فقط تهدید واقعی به دخالت نظامی، جمهوری اسلامی را وادار خواهد نمود از ساختن سلاح هسته ای دست بردارد.
گیتس اعلام کرد:"من با این نکته که فقط تهدید واقعی به دخالت نظامی می تواند ایران را به قطع فعالیت هسته ای خود وادار سازد، موافق نیستم".
طبق عقیده او تحریم های اقتصادی بر ضد ایران واقعاً ثمر بخش هستند و تأثیر آنها حتی بیشتر از حد انتظاربوده است. مقامات ایران برای نشستن در پشت میز مذاکرات با گروه "1 + 5 " ابراز آمادگی کرده اند و انتظارمی رود مذاکرات در اواسط ماه نوامبراز سر گرفته شود.
یادآور می شویم مذاکرات ایران با گروه" 1+5 " در سال 2009 ( 1387) و پس از آن متوقف شد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اکثریت آرا قطعنامه درباره نکوهش احداث کارخانه غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم صادر کرده و تهران را به اثبات این نکته فرا خواند که درباره دیگر تأسیسات اعلام نشده به آژانس، تصمیم گیری نکرده است.
آمریکا و برخی از کشورها معتقدند که ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ایرانی نیز با رد این اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است. در رابطه با ایران 5 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد که از این میان 3 قطعنامه حاوی تحریمات بعلت عدم توقف غنی سازی اورانیوم و اجازه ندادن به بازرسی تاسیسات هسته ای از سوی بازرسین آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شده اند.

امریکا با دو پیش شرط از روند حل سیاسی با شورشیان حمایت می کند»

بارک اوباما رییس جمهور امریکا
17.08.1389
بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا گفته است، کشورش از روند حل سیاسی با آن عده شورشیان که با شبکه القاعده قطع رابطه می کنند و قانون اساسی افغانستان را می پذیرند، حمایت می کند. بارک اوباما گفت:« اگر اعضای سابقه و یا فعلی طالبان بگویند که آنها خواهان قطع رابطه با شبکهء القاعده هستند، به خاطر به دست آوردن اهداف سیاسی شان از خشونت دست می کشند، قانون اساسی افغانستان را احترام می کنند، به گونهء مثال زنان از همان حقوق برخورد خواهند بود که مردان بهره مند هستند، در این صورت ما از مفکورهء حل سیاسی این اختلافات، حمایت می کنیم.»رییس جمهور اوباما این موضوع را جریان سفر ده روزه اش به آسیا دیروز در هند بیان کرد.این در حالی است که در ماه دسامبر استراتیژی جنگ امریکا در افغانستان مورد تجدید نظر قرار می گیرد. با وجود افزایش خشونت ها و تلفات، توقع می رود که گفته شود که استراتیژی جنگ افغانستان کارگر واقع شده و خروج نیرو های امریکایی از این کشور در جولای 2011 آغاز خواهد شد. ولی تعداد از تحلیل گران به این باورند که جنرال دیوید پیترویس قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان ممکن بگوید که جاسازی 30 هزار عسکر اضافی امریکا در اواخر تابستان امسال تکمیل شد، بناءً به وقت بیشتر نیاز است تا تصویر واقعی استراتیژی را درک کرد که چگونه کارگر واقع شده است. آژانس خبری رویترز به نقل از استفن بیدل یک مامور شورای روابط خارجی در امریکا که در گذشته به جنرال پیترویس مشوره می داد، نوشته که پیشرفت در افغانستان صورت خواهد گرفت، ولی به دلیل نا وقت آغاز شدن حملات و جنگ فصلی در افغانستان، در تفسیر این پیشرفت ها، ابهام وجود خواهد داشت. قبل از آغاز تجدید نظر در مورد استراتیژی جنگ افغانستان، مقامات امریکایی ارزیابی های خوشبینانهء در مورد جنگ این کشور داشته اند، جنگی 9 سالهء که برای امریکا و متحدین ناتو، بد تلقی شده است. به نوشتهء رویترز، در هفته های اخیر، جنرال پیترویس امر افزایش عملیات را علیه شورشیان را داده است و از نیرو های خاص امریکایی استفاده کرده که سبب کشته شدن و یا دستگیری شماری زیاد از طالبان شورشی شده است. در اواخر ماه اکتوبر، جنرال پیترویس گفت که تحرکات طالبان به صورت گسترده تحت کنترول آمده است. ولی منتقدان و تحلیل گران مسایل امنیتی می گویند، تصویر که جنرال پیترویس ارایه کرده، بیشتر خوشبینانه است. شرکت استخبارات جهانی موسوم به استاردفور می گوید، هنوز قبل از وقت است که در مورد پیامد های کشته شدن ملیشه ها و تصمیم بعدی مقامات ارشد طالبان چیزی گفت. در همین حال، یک مقام ناتو در بروکسل نگرانی اش را در مورد کشته شدن قوماندان های طالبان ابراز کرده می گوید، قتل رهبران طالبان به این معنی است که رهبران جوان تر جاگزین آنها می شوند که بیشتر افراطی هستند. رییس جمهور امریکا در دسامبر سال گذشته استراتیژی جدید جنگ افغانستان را ارایه کرد که هدف آن از بین بردن و منحل کردن طالبان، شبکه القاعده و متحدین آنها بود. با معرفی استراتیژی جدید، رییس جمهور اوباما هم چنین ماه جولای 2011 را تاریخ آغاز خروج نیرو های امریکایی از افغانستان تعیین کرد. به نوشتهء رویترز، اگر در تجدید نظر گفته شود که استراتیژی کارگر واقع شده، این امر برای رییس جمهور اوباما فرصت بیشتر می دهد که با جنرال دیوید پیترویس موافقه کند تا نیرو های امریکایی بیشتر در افغانستان باقی بماند و دست آورد های نظامی علیه ملیشه ها، دوامدار باشد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد