بر رسی مطبوعات



اراده: صبغه قانونیت توافقنامه لیزبن کمرنگ است

01.09.1389
اراده :روزنامه اراده بار دیگر به موضوع توافق روی سپردن مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به قوای افغان تبصره کرده است. این روزنامه با اشاره به مواد این موافقتنامه که در پایتخت پرتگال به امضا رسید، با عنوان برجسته یی نوشته است که صبغه قانونیت توافقنامه لیزبن کمرنگ است. این روزنامه گفته است که بسیاری از مردمان کشورهای که در افغانستان نیرو دارند و همچنان افغانها از این توافقنامه استقبال نمی کنند. روزنامه در مطلب دیگری در مورد انتخابات ولسی جرگه افغانستان و نتایج بر آمده از آن تبصره کرده است. این رورنامه گفته است که این انتخابات با دشواری های زیادی به همراه بود که ناتو نیز روی آن ابراز نگرانی کرده است.
انیس: در این میان روزنامه دولتی انیس با اشاره به توافقنامه لیزبن در مورد مسوولیت های امنیتی نیروهای افغان گفته است که این موضوع می تواند میزان اعتماد مردم را نسبت به نیروهای افغان و قوای ناتو در افغانستان افزایش بدهد. این روزنامه گفته است که این طرح به صورت درست تهیه شده و از ابتکارات رییس جمهور کرزی بود تا بتواند نیروهای افغان را نقش قوی تری بدهد. روزنامه در جای دیگری در مورد تلاش های صلح در افغانستان سخن زده و اما گفته است که باید این تلاش ها همزمان با برنامه های دیگری که دولت افغانستان دارد، تقویت شود تا بتواند نتایج موثری نیز در پی داشته باشد.
آرمان ملی :روزنامه آرمان ملی نیز به توافقنامه لیزبن توجه کرده و این توافقنامه را از دید انتقادی نگریسته است. مقاله نویس در صفحه اول این روزنامه گفته است که کنفرانس لیزبن به پیروزی جنگ در افغانستان توجهی نکرده است. مقاله نویس در ادامه گفته است، در حالی که معلوم نیست سرنوشت جنگ افغانستان به کجا می کشد، دل بستن به چنین توافقنامه های واقعبینانه نیست.
روزنامه در جای دیگری از عملکرد های دولت در عرصه های مختلف در افغانستان انتقاد کرده است. این روزنامه گفته است که در نتیجه عدم توجه دولت به مشکلات زنده گی در افغانستان مردم زنده گی رقتباری را پشت سر می گذرانند.
ویسا.:اما در این میان روزنامه ویسا بخش های مختلف توافقنامه لیزبن را منعکس کرده و به نحوی از سپردن مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان استقبال کرده است.روزنامه گفته است با آنکه امریکا تا سال دوهزار و چهارده میلادی روند عملیات نظامی را در افغانستان به پایان می رساند، اما به نظر می رسد که عملیات علیه شبکه القاعده و تندروان پس از آن نیز ادامه می یابد. ویسا در مورد انتخابات افغانستان و نتایج بر آمده از آن نیز تبصره کرده و گفته است که مسوول این همه مشکلات در انتخابات کی است. مقاله نویس با اشاره به باطل شدن بیشتر از یک ملیون رای و مسدود شدن محلات رای دهی، گفته است که این درامه قصدی انجام شده و باید مسوولین آن پاسخ بدهند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد