استراتژي خروج از افغانستان را امضا شد



رهبران ناتو استراتژي آغاز خروج از افغانستان را امضا كردند

رهبران ناتو امروز (شنبه) طرح آغاز واگذاري جنگ به نيروهاي افغان را طي سال آتي با هدف واگذاري نهايي تا سال 2014 امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، دبيركل ناتو، طي كنفرانس خبري پس از نشست سران ناتو تصريح كرد: ما اين روند را طوري آغاز كرده‌ايم تا مردم افغانستان بار ديگر ارباب كشور خود شوند.
براساس اين طرح، روند كاهش نيروهاي خارجي در افغانستان از سال 2011 آغاز شده و سال 2014 پايان مي‌يابد.
حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، به همراه بان كي مون، دبيركل سازمان ملل و راسموسن در ليسبون پرتگال اين طرح را امضا كردند.
پس از امضاي اين توافق‌نامه، کرزی در كنفرانس خبري مشترك خود با آندرس فوگ راسموسن و بان كي مون اظهار داشت: ما در اين نشست مذاكرات دوستانه‌اي در خصوص افغانستان انجام داديم و متوجه شدم كه ديدگاه‌هاي مشتركي در زمينه سختي‌هاي موجود در اين كشور وجود دارد. اين سختي‌ها در آينده از طريق اقدامات و فعاليت‌هاي ما از بين خواهد رفت.
رئيس جمهور افغانستان تاكيد كرد: كانادا جزو كشورهاي پيشگام در ارايه كمك‌ به افغانستان بوده است، حتي زماني كه عمليات‌هاي نظامي‌اش در افغانستان به پايان رسيد. خرسندم كه بگويم در اين نشست بر تمايل مردم افغانستان براي تحقق صلح در اين كشور تاكيد شد.
وي در ادامه افزود: ما در اين نشست با اعضاي ناتو مسائل مربوط به طرح انتقال مسئوليت‌ها به مسئولان افغان در سال 2014 را بررسي كرديم تا بدين وسيله اين كشور بتواند مسئوليت‌هاي امنيتي خود را به دست بگيرد.
کرزی هم‌چنين تاكيد كرد: ناتو تجهيزات و آموزش‌هاي لازم را براي به عهده گرفتن اين مسئوليت ارايه مي‌دهد. من به خوبي از ضرورت انجام مذاكرات با كساني كه با كشور خود مي‌جنگند و سلاح حمل مي‌كنند، اطلاع دارم.
از سوي ديگر، بان كي مون در اين نشست خبري اظهار داشت: سازمان ملل با ايساف و هم پيمانان خود در جهت استقلال و تحقق صلح در افغانستان در كنار ملت اين كشور تلاش مي‌كند.
وي در ادامه افزود: نها‌د‌هاي افغان نشان دادند كه مي‌توانند نقش مهمي در كشور خود ايفا كنند. استقلال افغانستان به مذاكرات سياسي بستگي دارد و اين مساله تنها با راهكار نظامي صورت نمي‌گيرد.
بان كي مون هم‌چنين تاكيد كرد: سازمان ملل طي دهه‌هاي گذشته با تعهد به حمايت از ملت افغانستان در كنار اين كشور بوده است. من از پايبندي و تعهد ناتو و ايساف قدرداني مي‌كنم و خواهان ادامه يافتن همكاري‌ها با افغانستان در مرحله آينده هستم.
وي در ادامه افزود: افغانستان بايد بتواند به مسئوليت‌هاي خود در قبال تحقق صلح در مرحله آينده عمل كند. سازمان ملل از دولت افغانستان حتي بعد از عقب نشيني نيروهاي ناتو حمايت مي‌كند.
راسموسن نيز در اين نشست خبري اظهار داشت: ما در دوره اخير شاهد رشد نيروهاي افغان بوده‌ايم. بسياري از عسکرهاي اين كشور در عمليات نظامي با ما مشاركت داشتند. ما مي‌توانيم از اين فرصت براي قدرداني از نيروهاي افغان كه به خوبي به وظايف خود عمل كردند استفاده كنيم.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ناتو به امنيت افغانستان بعد از سال 2014 نيز متعهد است، اظهار داشت: تاكيد مي‌كنم توافقنامه‌ي امضا شده در نشست امروز در خصوص مشاركت طولاني مدت در افغانستان، بيانگر تعهد ما در خصوص حمايت از افغانستان حتي بعد از خروج نيروهايمان مي‌باشد.
راسموسن هم چنين تاكيد كرد: از تصميم كانادا در خصوص ارايه كارشناس و متخصص به افغانستان تشكر مي‌كنم، چرا كه اين مساله در روند انتقال مسئوليت‌ به نيروهاي اين كشور بسيار مهم است.
وي در ادامه افزود: اين اقدام الگويي براي ديگر شريكان ما به حساب مي‌آيد. ما در دوره اخير شاهد تحولات مثبتي در رشد و شكوفايي نيروهاي افغان بوده‌ايم. نيروهاي بين‌المللي افراد زيادي به اين كشور اعزام كردند و عمليات زيادي در جنوب افغانستان بويژه هلمند و قندهار عليه مراكز القاعده صورت گرفته است. اين مساله باعث خوشبيني من براي تحقق جدول زماني خروج نيروهاي ناتو از افغانستان مي‌باشد.
راسموسن هم‌چنين تاكيد كرد: اين روند بايد بر اساس شرايط موجود صورت پذيرد و نبايد به زمان خاصي متكي باشد. در ابتدا نيروهاي افغان بايد از خود آمادگي نشان دهند و بعد ما از اين كشور خارج شويم. جدول زماني طراحي شده عقلاني به نظر مي‌رسد. شرايط امنيتي در افغانستان به ما اجازه مي‌دهد كه نقش حامي و پشتيبان را ايفا كنيم.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد