اخبار روز از کابل و جهان

از سایر رسا نه ها/عقب نشيني، سرنوشت محتوم اشغالگران افغانستان/يك عضو شوراي استاني افغانستان در شرق كشور ترورشد/افغانستان، انگليس را به معرفي فرمانده قلابي طالبان براي مذاكره متهم كرد//امر دستگیری مأمورین: جلوگیری از فساد یا اعمال نفوذ بر روند انتخاباتی؟ /اجلاس سه جانبه مبارزه با مواد مخدر و تاكيد بر كمك‌هاي سازمان ملل متحد /مردم افغانستان تفنگداران آمريكايي را به كشتارغيرنظاميان متهم كردند/گاف سازمان جاسوسي انگليس در زمينه فراهم كردن مقدمات مذاكره با طالبان/ نوری المالکی مأمور تشکیل دولت جدید عراق شد /اشغال تدریجی شرق بیت‌المقدس توسط شهروندان یهودی / مولن: ایران در راه دستیابی به تسلیحات اتمی است /کلینتون: کرزی از استراتژی آمریکا حمایت کامل می کند/توافق ناتو و افغانستان در مورد خروج نیروهای خارجی از این کشور /کرزی خواستار کاهش عملیات نظامیان آمریکایی شده است"


افغانستان/بین المللی - 28/11/2010
"غربی ها در حال شکست خوردن در افغانستان هستند"
انستیتو تحقیقات بین المللی "کریسیس گروپ" در لندن با انتشار گزارشی اعلام کرد که کشورهای غربی در حال شکست خوردن در جنگ افغانستان هستند و خروج نیروهای آنان از این کشور در پایان سال 2014 افغانستان را به سوی یک جنگ داخلی سوق خواهد داد.

پسر استاد ربانی سفیر ترکیه شد
شنبه ، 6 آذر 1389 ، 22:30 محمد ناصح
تلویزون دولتی افغانستان امروز شنبه اعلام نمود که کرزی هشت سفیر تازه را در ارگ ریاست جمهوری ملاقات نموده و از آنها خواست که از همه مردم افغانستان نمایندگی کنند.
در جملۀ سفرای جدید صلاح الدین، پسر استاد ربانی، نیز شامل میباشد که سفیر ترکیه مقرر شده است.
روابط ربانی و کرزی درین آواخر رو به گرمی گراییده و با پیوستن استاد به ریاست جرگۀ عالی صلح، "جبهۀ ملی" که گمان میرفت با اعتلاف "تغییر و امید" داکتر عبداله مدغم شود، عملأ از هم پاشید.
یکروز قبل از اعلان نتایج انتخابات، سفیر انگلیس، احتمالآ با پادرمیانی کرزی، به خانۀ استاد رفته و گفته میشود که در مورد به تعویق انداختن نتایج انتخابات ولایت غزنی هم صحبت هایی داشته اند.
تلویزون نور که مربوط استاد ربانی است خبر این ملاقات را تایید کرده میگوید روی کمکهای انگلیس به افغانستان صحبت شده است.
با اشاره به پراگنده گی در صفوف اپوزیسیون، حشمت غنی احمدزی در بحث روز شنبۀ تلویزون طلوع گفت که کرزی در نفاق انداختن در بین مخالفین خود و سیاست های مقطعی خیلی ماهر بوده ولی در جمع و جور کردن امور کشور یک شخص کاملآ ناکام و فاقد دور اندیشی میباشد.
داکتر عبدالله، که درین آواخر بفعالیت های سیاسی اش جان تازه بخشیده، دو روز قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی از اعلان فهرست اعضاي شوراي رهبري ايتلاف "تغيير و اميد" خبر داده و گفت كه آن ها نخستين جلسه‌ی خود را ظرف دو هفته‌ي آينده برگزار خواهند كرد.

نور محمد نور و احمد ضیا رفعت هر نوع اتهام علیهء شان را رد کردند

05.09.1389
پس از آنکه لوی څارنوالی افغانستان دستور جلب سخنگویان کمسیون های مستقل انتخابات و شکایت های انتخاباتی افغانستان را روز پنجشنبه صادر کرد، این سخنگویان می گویند، تا اکنون درخواست رسمی را در این خصوص دریافت نکرده اند.معاون لوی څارنوالی افغانستان ناوقت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اتهاماتی علیه نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات و احمد ضیا رفعت سخنگوی کمسیون شکایت های انتخاباتی موجود است و دستور جلب آنها از طریق قوماندانی امنیه صادر شده است.اما احمد ضیا رفعت سخنگوی کمسیون شکایت های انتخاباتی روز جمعه به رسانه ها گفت، حاضر است تا در رابطه به هر نوع قضایای جرمی به نهاد های عدلی و قضایی تحقیق بدهد ولی به هیچ نهادی اجازهء دخالت در امور کاری این کمسیون داده نمی شود.آقای رفعت به ادامه افزود:«لوی څارنوالی از طریق رسانه ها مساله احظار به تحقیق را مطرح می کند آن هم توسل به پولیس، چیزی است که تا هنوز تازه گی دارد چون هنوز کمسیون شکایات انتخاباتی به صورت رسمی هیچ نامهء از سوی لوی څارنوالی مبنی بر تحقیق در هیچ زمینهء را دریافت نه کرده است.»در عین حال نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که او فقط نظریات کمسیون را انعکاس داده و لوی څارنوالی کشور باید در این خصوص با مقام های این کمسیون در تماس شود.آقای نور این اقدام لوی څارنوالی را برخورد سیاسی خواند و گفت:«آنچه موقف کمسیون بوده من با مطبوعات شریک کردم، در هیچ مواردی نیست که لوی څارنوالی اقدام داشته باشد. اگر کدام مشکل داشته باشد می تواند با رهبری کمسیون انتخابات مطرح کند و باز هم من این را تاکید می کنم که این یک نوع مساله سیاسی است که به هیچ وجهه به منفعت کشور نیست.»اما لوی څارنوالی افغانستان می گوید اتهامات و شکایت های علیه سخنگویان این دو کمسیون نزد آنها موجود است.رحمت الله نظری معاون لوی څارنوالی به رادیو آزادی گفت، زمانی که دستور جلب آقای رفعت و نور به روز پنجشنبه صادر گردید رسمیات ختم شده بود و روز شنبه به گونهء رسمی از آنها درخواست می گردد تا به منظور دادن تحقیق به این نهاد حاضر شوند.وی افزود:«بالای آقای رفعت ادعا های زیادی موجود است از طرف بعضی کاندیدان ولسی جرگه، که آن ادعا ها در عرایض شان منعکس یافته است که نشان دهی از سوی استفاده کردن از صلاحیت وظیفه وی شان می کند. و بالای آقای نور هم یک تعداد عرایض نقض احکام قانون اساسی و ملوث بودن به جرایم فساد اداری، این اتهامات است که آنها به آن متهم اند.»پیش از این نیز لوی څارنوالی افغانستان اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه را قبل از وقت خوانده بود.لوی څارنوالی گفته است که تا اکنون تحقیقات نهاد های عدلی و قضایی در زمینه تقلب های انتخاباتی به پایان نه رسیده است.در این حال لوی څارنوالی افغانستان تا اکنون 9 تن را به اتهام تبادلهء پول و دست داشتن در تقلب های انتخاباتی بازداشت کرده است.اما کمسیون شکایت های انتخاباتی گفته است که برمبنای قانون بررسی شکایت های انتخاباتی از صلاحیت های این کمسیون است و هیچ نهاد دیگر حق دخالت را در این خصوص ندارد.
ملا اختر منصور تقلبی، حتی «جیمزباند» را فریب داد

05.09.1389
شخصی که خودرا به حیث یک رهبر طالبان معرفی کرده، با حامد کرزی ریس جمهور افغانستان نیز ملاقات کرده بود، از جانب ادارهء استخبارات انگلستان( M I-6) معرفی و پول دریافت کرده است. این مطلب را آژانس خبری رویتر به نقل از روزنامهء تایمز لندن گزارش داده است.یک تحقیقات تازه توسط روزنامه تایمز نشان می دهد که ادارهء خدمات استخباراتی بریتانیا (SIS) از ماه می باین طرف، برای شخصی بنام ملا اختر محمد منصور پول تادیه کرده است، به این مفهوم که این اداره درتماس های خارجی میان طالبان وحکومت افغانستان گویا به یک موفقیت تاریخی دست یافته است.ولی به نوشته روزنامهء تایمز لندن:این شخص نه تنها سابق وزیر یا قوماندان بلند پایهء طالبان نبوده، بلکه یک دوکاندار عادی از شهر کویته پاکستان می باشد که خودرا رهبر طالبان معرفی کرده بود.آژانس به نقل از روزنامه تایمز لندن می نویسد، بریتانوی ها قانع شده بودند که شخص مذکورواجد شرایط بوده، نامبرده را توسط یک طیارهء ترانسپورتی (C 130) بریتانوی چندین بار از کویته به کابل انتقال دادند.شب گذشته بل هریس، شخصی که به حیث نمایندهء بلند پایهء ایالات متحدهء امریکا در ولایت قندهاراجرای وظیفه می کرد و در ماه جاری متقاعد شد، به روزنامه تایمز لندن گفته است، این تنها مقامات استخباراتی بریتانیا نیستند که مسوول چنین اشتباهات شده اند، بلکه چنین کار ابلهانه عموماً لازم به یک تیم دارد.یک مقام بلند پایهء افغان به روز پنجشنبه به روزنامهء تایمز گفته است، مقامات ادارهء استخبارات بریتانیا اشخاص ساده و خام بوده اند.یک مقام برجستهء بریتانوی می گوید، این درست است که شخص متقلب و جعلی توسط طیارهء بریتانوی از کویته به کابل انتقال داده شده، اما مسوول این اشتباه تنها مقامات استخباراتی بریتانوی نمی باشند، بلکه مقامات استخباراتی ایالات متحده امریکا که واجد شرایط بودن این شخص را بر رسی کرده اند، نیز مسوولیت دارند.به نوشته روزنامه تایمز، این شخص با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز ملاقات کرده و وظیفه حکومت افغانستان بود که هویت شخص را تحقیق وتثبیت می کرد. زیرا این افغانها هستند که رهبران کلیدی طالبان را با همه عبا وقبا آن ها می شناسند.رییس جمهور افغانستان گفته است، هیچ گاه با شخصی بنام ملا اختر محمد منصور ملاقات نکرده است.به نوشته روزنامه تایمز، ادارهء ( M I-6) استخبارات بریتانیا صدها هزار دالر، احتمالاً نیم ملیون د الر را برای منصورتادیه کرده است تا دیگران را هم به مذاکره تشویق کند.
کره شمالی:رزمایش آمریکا وکره جنوبی منطقه را درمرزجنگ قرارمی دهد
11:53

1389 / 09 / 05

مسکو، 5 آذر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ روز جمعه مقامات کره شمالی اعلام کردند رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی شبه جزیره کره را به مرز جنگ می کشاند. این مطلب را خبرگزاری"رویترز" با استناد به خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش می دهد.
روز سه شنبه 23 نوامبر (2 آذر) کره شمالی روستاهای مرزی کره جنوبی را مورد آتشباری قرار داد. مقامات کره جنوبی قطع تحویل کمک های بشر دوستانه برنامه ریزی شده و تدارکات برای برگزاری رزمایش مشترک تازه با آمریکا را اعلام کردند.
ناو هواپیمابر George Washington آمریکا که شمار خدمه آن بیش از شش هزار نفر و حامل 75 فروند هواپیما است، صبح چهارشنبه از پایگاه دریایی آمریکا بسوی بندر "یوکوسوکا"ژاپن واقع در جنوب توکیو حرکت کرد.
در بیانیه کره شمالی گفته می شود:"اوضاع در شبه جزیره کره بخاطر طرح بی خردانه این کشورهای ستیزه جو درباره آغاز رزمایش بر ضد شمال به مرز جنگ نزدیک می شود".
روز سه شنبه گسترده ترین درگیری نظامی طی پنجاه سال اخیر در شبه جزیره کره رخ داد. بر اساس اطلاعات دریافتی از سئول، کره شمالی جزیره "یون پیونگ دونگ" را هدف شلیک توپخانه خود قرار داد و در اثر اصابت گلوله های توپ دو سرباز کره جنوبی کشته و 17 نفر مجروح شدند. سه غیر نظامی نیز در اثر این درگیری ها زخمی شدند.
نیروهای مسلح کره جنوبی به خاطر تنش نظامی جدید در روابط دو کشور به حالت آماده باش کامل در آمده اند.
نیروهای ناتو ریکارد حضور قطعات شوروی را در افغانستان شکستاندند
13:16
1389 / 09 / 05
مسکو، 5 قوس، خبرگزاری « ریا نووستی» / نیروهای ایتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا که در افغانستان عملیات جنگی به منظور نابودسازی طالبان و گرفتاری اسامه بن لادن انجام میدهند، ریکارد نیروهای شوروی را از نقطه نظر زمان اقامت در جمهوری اسلامی افغانستان شکستتند.
طوریکه اژانس اسوشیتید پرس خبر داده، جنگ در افغانستان اینک 9 سال 50 روز ادامه دارد. نیروهای اتحاد شوروی در این کشور مدت زمان 9 سال و یک ماه - از سال 1979 تا سال 1989 اقامت داشتند. در تاریخ 15 فبروری سال 1989 اخرین قطعه اردوی نمبر 40 اتحاد شوروی خاک افغانستان را ترک گفت.
امروز در افغانستان به تعداد 120 هزار نظامی خارجی تحت قوماندانی ناتو قرار دارند.
( تعداد مجموعی نیروهای خارجی در افغانستان قرار معلومات مختلف تا 140 هزار نفر میرسد). از شروع عملیات جنگی امریکا و متحدین ان در کشور اشغال شده بیش از دو هزار نفر تلفات داده اند.
در روزهای رخصتی گذشته در لیسبون اجلاس ناتو برگزار شد که در ان عملکر بعدی در افغانستان مورد بحث قرار گرفت. شرکت کنندگان گردهمایی به توافق رسیدند که مطابق ان نیروهای مسلح تحت قوماندانی ناتو سپردن مسوولیت به خاطر امنیت در این کشور را در سال 2011 به ارگان های امنیتی افغانستان اغاز میکند. ختم این پروسه در جریان سه سال، در سال 2014 پیشبینی میشود.
قابل یاداوری است که میخائیل گورباچیف رئیس جمهور اسبق اتحاد شوروی قبلاً در مصاحبه با بی بی سی اعلام داشته بود که پیروزی نظامی ایتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا در افغانستان ناممکن می باشد.
لارس ییکی رسموسن صدراعظم دنمارک اخیراً کتاب را نوشته است که در ان به صراحت گقته که نظامیان دنمارکی در افغانستان به هیچ وجه برای ان قرار ندارند، تا انستیتوت های اجتماعی را توسعه بخشند و دموکراسی را برقرار نمایند. به گفته او، انها برای ان
می جنگند، تا دنمارک به "لانه تروریستان" مبدل نگردد.
میدویدیف: رئیس جمهور افغانستان در تاریخ 21 جنوری از مسکو دیدن میکند
12:46
1389 / 09 / 01
لیسبون، 1 میزان، خبرگزاری « ریا نووستی» / حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در تاریخ 21 جنوری از مسکو به دعوت دمیتری میدویدیف رهبر روسیه دیدن میکند.
میدویدیف در ملاقات با کرزی گفت: " من در تاریخ 21 جنوری امدن شما به مهمانی در مسکو انتظار دارم".
رئیس جمهور کرزی به نوبه خود گفت که با بی صبری منتظر امکان بازدید از مسکو و صحبت در باره توسعه همکاری، منجمله، توسعه روابط بشری، می باشد.
رهبر روسیه خبر داد که در اجلاس روسیه- ناتو اوضاع افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت.
رئیس جمهور روسیه افزود: " ما بر تحکیم همه جانبه مناسبات با افغانستان حساب میکنیم و در تحولات نه چندان ساده شما ارزویموفقیت میکنیم".
کلنتن: حامد کرزی از استراتیژی امریکا در افغانستان حمایت می کند
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
01.09.1389
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا گفته است که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به طور کلی از استراتیژی ایالات متحده در افغانستان حمایت می کند. اخیراً رییس جمهور کرزی در مصاحبه با روزنامهء واشنگتن پوست خواهان کاهش عملیات نظامی امریکا در افغانستان شد.ولی وزیر خارجهء امریکا به شبکهء تلویزیونی CBS گفته است که رییس جمهور کرزی به طور کامل از استراتیژی جنگ امریکا در افغانستان حمایت می کند. کلنتن گفته است، نگرانی رییس جمهور کرزی در مورد حملات شب هنگام علیه طالبان بر حق است. آژانس خبری فرانس پرس به نقل از کلنتن نوشته است که رییس جمهور کرزی به وی گفته است که اگر حملات شب هنگام یک رهبر طالبان را به قتل می رساند، وی از آن حمایت می کند. ولی اگر این حملات سبب قتل 5 یا 6 تن از افراد ملکی می شود و یا یک نوجوان 19 سالهء که با طالبان یک جا شده است کشته می شود، این مساله باید مورد ارزیابی قرار بگیرد که آیا چنین اقدام مناسب است یا نه؟ به گفتهء وزیر خارجهء امریکا، جنرال دیوید پیترویس قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان حساسیت رییس جمهور کرزی را درک می کند و آنها از نزدیک یک جا با هم کار می کنند تا کار را همگام به پیش ببرند. در عین حال، کلنتن ایجاد پایگاه نظامی دایمی را در افغانستان رد کرد. اظهارات وزیر خارجهء امریکا دیروز بعد از آن بیان شد که رهبران ناتو در اجلاس لیزبون پایتخت پرتگال بر خروج نیرو های شان از افغانستان توافق کردند. در اجلاس لیزبون، رهبران ناتو با رییس جمهور کرزی توافق کردند که در سال 2011 میلادی مسوولیت امنیتی را در بعضی از نقاط افغانستان به نیرو های این کشور بسپارند و در سال 2014 میلادی، نیرو های غربی در افغانستان نقش حمایوی خواهند داشت. در حالی که متحدین معیاد عملیات نظامی را در افغانستان تعیین کرده اند، امریکا هوشدار داده است که جنگ های شدید هنوز پیش رو است و ادامهء عملیات نظامی را بعد از سال 2014 میلادی نیز رد نکرد. فرانس پرس به نقل از مایک مولن قوماندان نیرو های بحری امریکا نوشته است که اجلاس لیزبون تعهد بود که دادن مسوولیت به نیرو های افغان در بهار 2011 آغاز شود، ولی این اقدام متکی به شرایط عینی و سفارشات جنرال دیوید پیترویس است. در پاسخ به سوالی که آیا نیرو های امریکایی بعد از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند یا نه، کلنتن گفت که امکان دارد، ولی جنگ مستقیم علیه طالبان وظیفهء عمده امریکا در این کشور نه خواهد بود. وزیر خارجهء امریکا هم چنین از اظهارات بارک اوباما رییس جمهور امریکا حمایت کرد. رییس جمهور اوباما گفته است که قوای 150 هزار نفری به رهبری ناتو در افغانستان دست آورد های در برابر طالبان داشته است. به گفتهء کلنتن، پیشرفت ها در افغانستان صورت گرفته است و این چیزی است که امریکا، افغان ها و متحدین ناتو به آن اعتقاد دارند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد