طالبان تعهدات خود را زير پا كردند

 

اتحادیه اروپا: طالبان تعهدات خود به مردم افغانستان و جامعه جهانی را زیر پا کرده‌اند

۸صبح، کابل: اتحادیه اروپا در استانه یک‌ساله‌گی تسلط گروه طالبان بر کابل، می‌گوید که این گروه وعده‌هایش به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌ است.

نبیله مسرالی، سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، امروز یک‌شنب، ۲۳ اسد، در بیانیه‌ای گفته است که طالبان دولت قانونی افغانستان را با زور سرنگون کردند و طی یک سال نتوانستند یک سیستم سیاسی فراگیر ایجاد کنند.

در بیانیه به نقض گسترده حقوق بشری و به‌ویژه محدودیت‌ها بر زنان از سوی گروه طالبان اشاره شده و گفته این گروه زنان را از بیشتر جنبه‌های زنده‌گی اقتصادی و عمومی محروم کرده‌ است.

بیانیه افزوده است که گروه‌های قومی و مذهبی و به‌ویژه هزاره‌ها و جمعیت شیعه به‌گونه نهادینه شده و سیستماتیک از حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و سیاسی خود محروم شده‌اند.

بیانیه می‌افزاید که طالبان در این یک سال مرتکب قتل‌های غیرقانونی، بازداشت خودسر، شکنجه، بدرفتاری، ارعاب و نقض آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز شده‌اند.

اتحادیه اروپا تاکید کرده که ثبات، رفاه و صلح پایدار در افغانستان و منطقه مستلزم یک پروسه سیاسی فراگیر با مشارکت کامل، برابر و معنادار همه مردان و زنان افغان است.

در بیاینه افزوده شده که افغانستان نباید پناهگاه امن تروریست‌ها باشد و نه هم تهدیدی برای امنیت بین‌المللی.

همچنان گفته که در غیاب یک دولت رسمی در افغانستان، اتحادیه اروپا به‌صورت جدی با جامعه جهانی برای یافتن راه‌حل‌های اصولی، عملی و خلاقانه برای حمایت از مردم افغانستان و کاهش بحران شدید انسانی و اقتصادی کار می‌کند.

براساس بیانیه، از مقام‌های طالبان خواسته شده که سیاست‌های ناقض تعهدات حقوق بشری در افغانستان را متوقف کنند و اجازه بدهند که یک روند سیاسی فراگیر شکل بگیرد و این گروه به تعهدات ضد تروریسم خود عمل کند.

در پایان بیانیه گفته شده که ناکامی گروه طالبان در اجرای تعهداتش باعث محرومیت افغان‌ها از حقوق‌شان می‌شود و خطر افزایش بی‌ثباتی و انزوای بیشتر افغانستان را به دنبال خواهد داشت.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد