التخطي إلى المحتوى الرئيسي

انفجار در كريمه

 

انفجار قدرتمند در پایگاه هوایی روسیه در کریمه؛ زلنسکی خواستار تحريم همه روس‌ها شد

۱۸/مرداد/۱۴۰۱
دود غلیظ ناشی از انفجار در پایگاه هوایی روسیه در شبه‌جزیره کریمه

دود غلیظ ناشی از انفجار در پایگاه هوایی روسیه در شبه‌جزیره کریمه

روسیه روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد حملات زمینی، توپخانه و هوایی برای پیشروی در شرق اوکراین تشدید کرد. اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور با مقاومت در برابر حملات توانسته‌اند که مواضع خود را حفظ کنند.

فرماندار اوکراینی استان دونتسک در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین گفت: «وضعیت در منطقه بسیار وخیم است و گلوله‌باران در طول خط مقدم ادامه دارد. دشمن از حملات هوایی گسترده استفاده می‌کند ولی تاکنون موفقیتی به دست نیاورده است. ناحیه دونتسک مقاومت می‌کند».

ارتش اوکراین می‌گوید حملات در دو مسیر به سوی شهرهای باخموت و آودیفکا را دفع کرده است و واحدهای پیشقراول و شناسایی روسیه را نابود کرده است.

اما تصویری که روسیه از نبردهای روز سه‌شنبه ارائه می‌دهد متفاوت است.

رمضان قدیروف، رئیس‌جمهوری چچن، ادعا کرد که نیروهای تحت فرمان او یک کارخانه در نزدیکی شهر سولدار واقع در ناحیه باخموت را تصرف کرده‌اند. شورشیان شرق اوکراین نیز اعلام کردند که در حال «پاکسازی» روستای پیسکی هستند که یکی از استحکامات مهم نیروهای اوکراینی در استان دونتسک است.

رسانه‌های روسیه نیز گزارش دادند که مزدوران شرکت امنیتی واگنر نقاطی را در اطراف شهر باخموت تصرف کرده‌اند و در حال تحکیم مواضع خود هستند.

بیشتر در این باره: تصویب بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین

برخی از اهداف حملات روسیه استحکامات ارتش اوکراین است که طی هشت سال گذشته برای جلوگیری از پیشروی شورشیان مورد حمایت مسکو در نواحی مرکزی استان دونتسک ایجاد شده است.

اداره اطلاعات نیروهای مسلح بریتانیا که به نیروهای اوکراینی کمک می‌کند گفت پیشروی ۱۰ کیلومتری ارتش روسیه به سوی شهر باخموت موفق‌ترین عملیات آن کشور طی یک ماه گذشته در استان دونتسک بوده است.

به گفته این نهاد، پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های دیگر فقط سه کیلومتر بوده است.

پس از عقب‌نشینی روسیه از اطراف کی‌یف و شمال اوکراین در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که هدف اصلی تهاجم نظامی تصرف کامل ناحیه دونباس، شامل دو استان لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراين است.

ارتش روسیه حدود دو ماه پیش تمامی قلمرو لوهانسک را تصرف کرد و هدف حملات یک ماه اخیر تصرف استان دونتسک است.

ارتش اوکراین امیدوار است با سلاح‌های پیشرفته و دوربردی که اخیرا از کشورهای غربی دریافت کرده است بتواند پیشروی روسیه را متوقف کند. ارتش اوکراین علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی از کمک‌های اطلاعاتی، مستشاری و آموزشی کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا نیز برخوردار است.

اوکراین در دو هفته اخیر در جبهه‌های جنوبی، در اطراف خرسون و ژاپروژیا ضد حمله‌های خود را آغاز کرده است که می‌تواند تمرکز ارتش روسیه در جبهه‌های شرقی را تضعیف کند.

به گفته اداره اطلاعات نیروهای مسلح بریتانیا، در روزهای اخیر ارتش روسیه تعدادی از واحدهای خود را از ناحیه دونباس به جبهه‌های جنوبی منتقل کرده است که دلیل آن می‌تواند افزایش ضد حمله‌های اوکراین در جنوب باشد.

هیچ‌یک از طرفین آمار دقیق تلفات خود را منتشر نکرده‌اند. کالین کاهل، معاون وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه گفت تلفات نیروهای مسلح روسیه از زمان شروع تهاجم نظامی به اوکراین در پنجم اسفند، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر (کشته و مجروح) است.

بیشتر در این باره: اوکراین خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» شد

انفجار قدرتمند در پایگاه هوایی روسیه در کریمه

در همین حال، وزارت دفاع روسیه از انفجار قدرتمندی در پایگاه هوایی «ساکی» این کشور در شبه‌جزیره کریمه خبر داد.

بر اساس این گزارش، در حادثه روز سه‌شنبه پنج نفر از جمله یک کودک زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید علت انفجار، مهمات موجود در این پایگاه بوده و حمله‌ای انجام نشده است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید اوکراینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر حمله موشکی اوکراین به این پایگاه مطرح کرده‌اند.

مقامات اوکراینی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند، اما روسیه از این پایگاه برای هدف قرار دادن مناطق شرقی اوکراین توسط جنگنده‌ها استفاده می‌کند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ این منطقه اوکراینی را ضمیمه خاک خود کرد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که در پی بلند شدن دود غلیظی از محل انفجار، گردشگران حاضر در نزدیکی سواحل این منطقه پا به فرار می‌گذارند.

اگر این انفجار توسط نظامیان اوکراینی انجام شده باشد، برای اولین بار از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور است که در شبه جزیره کریمه علیه نیروهای روسیه دست به حمله می‌زند.

مراکز فرماندهی ناوگان نظامی روسیه در اطراف این شبه‌جزیره قبلا هدف حملات محدود قرار گرفته بود، اما تاکنون حمله‌ای توسط نیروهای اوکراینی در خاک کریمه گزارش نشده بود.

سرگئی آکسونوف رهبر منطقه کریمه گفته است آمبولانس‌ها و هلی‌کوپترهای پزشکی به محل حادثه اعزام شده‌اند و تا شعاع پنج کیلومتری انفجار نیز تحت نظارت گرفته شده است.

بیشتر در این باره: مشاور زلنسکی: روسیه شروع به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین کرده است

درخواست تحریم همه روس‌ها

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای با روزنامه واشینگتن پست از غرب خواست تا همه شهروندان روسیه از جمله افرادی که پس از جنگ از روسیه گریخته‌اند را تحریم کند.

او گفت:«هر نوع شهروند روس باید مجبور شود به کشور خود بازگردد و تا زمانی‌که فلسفه و دیدگاه آن‌ها تغییر نکرده است در همان دنیایی که ساخته‌اند، زندگی کنند».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، این سخنان آقای زلنسکی را بی‌اهمیت توصیف کرد و افزود: «هر گونه اقدامی برای منزوی کردن روس‌ها و روسیه شکست خواهد خورد».

همزمان، تنش و نگرانی در مورد وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، ادامه دارد. در روزهای اخیر اوکراین و روسیه طرف مقابل را به اقدامات نظامی غیرمسئولانه در اطراف این تاسیسات متهم کرده‌اند.

خبرگزاری روسی «ریا» روز سه‌شنبه از قول رهبران شورشیان شرق اوکراین گزارش داد که پدافند ضد هوایی در اطراف این تاسیسات تقویت خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را «اقدامی انتحاری» توصیف کرد و از هر دو طرف خواست امکان بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این تاسیسات را فراهم کنند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر-د.خ/ک.ر

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد