بازداشت غیرنظامیان در پنجشیر

 

بازداشت غیرنظامیان در پنجشیر؛ طالبان: دارندگان سلاح غیرقانونی بازداشت می‌شوند

۲ ساعت قبل
آرشیف - افراد وابسته به گروه طالبان

برخی ویدیوهای تازه نشر شده نشان می‌دهند که طالبان غیرنظامیان را در ولایت پنجشیر به اتهام داشتن سلاح بازداشت کرده اند.

در یکی از این ویدیوها، طالبان مسلح افراد اسیر شده را توهین و تمسخر می‌کنند.

در این ویدیو دیده می‌شود که طالبان چند غیرنظامی را به اسارت گرفته، دستان آنها را بسته اند و می‌خواهند آنها را به مکان دیگری منتقل کنند.

به نظر می‌رسد که این ویدئو توسط یکی از افراد مسلح طالبان گرفته شده و منطقه پنجشیر را نشان می‌‎دهد که میدان‌های جنگ میان طالبان و جبهۀ مقاومت ملی در آنجا داغ است.

در این ویدیو ادعا شده است که این افراد به دلیل داشتن اسلحه دستگیر شده اند، اما مهم ترین بحث برخورد با آنهاست.

بحث‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی این است که طالبان با افراد دستگیر شده بر خلاف تمام قوانین بشردوستانه و بین‌المللی رفتار کرده اند.

از طالبان علت این گرفتاری و نحوه برخورد با آنها را جویا شدیم. عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان در این باره به رادیو آزادی گفت: "هرکس سلاح غیرقانونی نگه دارد توسط نیروهای امنیتی دستگیر می‌شود، اما ما به همه نیروهای امنیتی گفته ایم که با کسی بدرفتاری نکنید. ما یک کمیسیون بررسی زندانیان داریم، به شکایات و مشکلات آنها گوش می‌دهد و به آنها رسیدگی می‌کند. اگر کسی شکایت یا مشکلی دارد می‌تواند مشکل و شکایت خود را با این کمیسیون در میان بگذارد."

طالبان چندین بار پیش از این وعده داده اند کسانی را که با مردم بدرفتاری می‌کنند بازداشت خواهند کرد، اما ماجرای بدرفتاری که در این ویدیو روشن است، اما با آن هم طالبان از مردم می‌خواهند که از رفتار شان شکایت کنند.

رادیو آزادی تلاش کرد با اعضای خانوادۀ افراد بازداشت شده در پنجشیر تماس بگیرد، اما آنها دستیاب نشدند، اما چند تن از ساکنان منطقه تأیید کردند که یکی از آنها معلم است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی
صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی

صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی نیز در صفحه توییتر خود نوشته است: "طالبان پس از شکست‌های مکرر نیروهای شان، ده‌ها غیرنظامی را در ولسوالی درۀ پنجشیر اسیر کردند."

آقای احمدی افزود، طالبان همچنین هشت خانواده را در منطقۀ ملیمه و پنج خانواده را در منطقه پوجاوا از خانه‌های شان بیرون کردند.

طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

از نظر حقوقی و قوانین بشری، آیا رفتار غیرانسانی با زندانیان و یا دستگیر شدگان به هر اتهامی جایز است؟

وحید فرزه‌یی، یکی از حقوق دانان در این باره گفت: "هرگونه رفتار غیرانسانی و غیراخلاقی با اسیران جنگی و غیرنظامیانی که به هر اتهامی توسط نیروهای دولتی دستگیر می‌شوند، توجیه قانونی، شرعی، انسانی و اخلاقی ندارد."

این اولین ویدیویی نیست که رفتار بد طالبان را با مردم نشان می‌دهد، پیش از این نیز ویدیوهای مشابهی منتشر شده بود، اما طالبان آن را رد کرده بودند.

در یک ویدیوی دیگر که مکان و تاریخ دقیق ثبت آن مشخص نیست فردی با آثار ضرب و شتم در بدنش دیده می‌شود. او ادعا می‌کند که سرباز کماندو است و طالبان او را به دلیل کار کردن با امریکا و ناتو لت و کوب کرده اند.

این ویدیو را هم طالبان نه رد و نه تأیید کرده اند.

پیش از این سازمان دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل در گزارش‌های جداگانۀ خود گفته بودند که طالبان شماری از مقامات و سربازان امنیتی حکومت گذشته را بازداشت کرده و یا کشته اند.
ت
اما طالبان این گزارش‌تها رد کرده بودند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد