روسیه

 

روسیه قابلیت نظامی خود را در تاجیکستان و قرغیزستان ارتقا می‌بخشد

سنبله ۰۳, ۱۴۰۱

وزیر دفاع روسیه گفته است که با توجه به رویدادهای اخیر در افغانستان، مسکو قابلیت‌های محاربوی پایگاه‌های نظامی خود در تاجیکستان و قرغیزستان را افزایش می‌بخشد.

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای گفت: "سطح احضارات پایگاه‌های نظامی روسیه در قرغیزستان و تاجیکستان و دیگر نیروهای مان به خاطر پاسخگویی به اوضاع احتمالی بحرانی بلند برده می‌شود."

آقای شویگو گفت که وضعیت در افغانستان، جاییکه به گفتۀ وی سازمان‌های تروریستی بین‌المللی چون داعش و القاعده، فعالیت‌های شان را افزایش بخشیده اند "آزمون جدی امنیتی برای آسیای میانه" باقی مانده است.
به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، شویگو گفت: "وضعیت اجتماعیو اقتصادی در افغانستان نیز رو به وخامت است. روند تحمیل ایدیولوژی افطاری مذهبی، قاچاق مخدرات و جرایم گستردۀ فرامرزی در آنجا وجود دارد."
پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، مقام‌های امریکایی نیز از افزایش حضور و فعالیت گروه‌های دهشت افگن به شمول داعش و القاعده در آن کشور هشدار داده اند. در اوایل ماه گذشته، ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در شهر کابل کشته شد.

هرچند طالبان گفته اند که از ورود و اقامت الظواهری در کابل اطلاع نداشتند و در تازه ترین مورد سخنگوی این گروه گفته است که کشته شدن الظواهری در حد یک ادعا است و به گفتۀ وی تا کنون جسد الظواهری پیدا نشده است.

وزیر دفاع روسیه گفت که از هر ابتکار بین‌المللی برای حل و فصل معضل افغانستان استقبال کرده و تدابیری را برای تامین امنیت منطقۀ آسیای مرکزی اتخاذ می‌کند.

روسیه در ماه جون، میزبان نخستین نشست وزیران دفاع کشورهای آسیای مرکزی بود که به گفتۀ آقای شویگو در آن نشست وضعیت افغانستان و راه‌های تامین ثبات در آن کشور به بحث گرفته شد.

در نشست وزیران دفاع سازمان شانگهای، کشورهای شرکت کننده به تلاش‌های مشترک در زمینۀ مبارزه با دهشت افگنی در بمنطقه تاکید سکردند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد