زير پا گذاشتن سياست بيست ساله

 



تهران-ایرنا- تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا، آلمان به عنوان قدرت اول اقتصادی اروپا را به سمت استفاده دوباره از نیروگاه های هسته ای برای تامین انرژی و زیر پاگذاشتن سیاست ۲۰ ساله این کشور در این زمینه سوق داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه وال استریت ژورنال، درحالی که آلمان خود را برای مقابله با کمبود احتمالی انرژی در طول زمستان به دلیل توقف واردات گاز از روسیه آماده می‌کند، مقام‌های دولتی این کشور از قصد برلین برای ایجاد تاخیر در روند غیر فعال‌سازی آخرین نیروگاه‌های اتمی آلمان خبر داده اند که این اقدام اگرچه به صورت موقت اما نخستین انحراف آلمانی‌ها از سیاست حذف تدریجی انرژی هسته‌ای در این کشور، خواهد بود.

براساس این گزارش، این تصمیم، برای اجرا نیاز به تایید رسمی کابینه اولاف شولتز صدراعظم آلمان دارد و به احتمال زیاد باید در مجلس این کشور به رای گذاشته شود و طبق اظهارات سه تن از مقام‌های دولت آلمان، برخی جزئیات این طرح همچنان در دست بررسی است.

اگرچه کابینه دولت آلمان برای اعلام تصمیم نهایی باید تا پایان ارزیابی‌ها از میزان انرژی مورد نیاز این کشور صبر کند اما به گفته مقام ها، تصمیم برای حفظ سه نیروگاه باقیمانده پیش از این گرفته شده‌است.

بر این اساس، با توجه به اینکه این ارزیابی چند هفته زمان می‌برد، اعلام رسمی تصمیم در این زمینه نیز چندین هفته دیگر خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، دولت آلمان معتقد است که درحال حاضر دو دلیل اصلی برای دریافت مجوز استفاده طولانی‌تر اما موقت از نیروگاه‌های هسته ای باقیمانده وجود دارند. نخست اینکه آلمانی‌ها به احتمال زیاد با کمبود گاز روبه‌رو خواهند شد و دوم اینکه استفاده طولانی‌تر از این نیروگاه‌ها خطری به دنبال ندارد.

یک مقام ارشد دولت آلمان در این باره گفت: استفاده این راکتورها تا پایان سال جاری بی خطر است، پس از آن نیز بی‌خطر خواهند ماند.

مطابق برنامه حذف تدریجی انرژی هسته‌ای در آلمان، سه نیروگاه اتمی باقیمانده‌ این کشور، باید تا پایان سال جاری میلادی از مدار تولید انرژی خارج شوند.

بر اساس این گزارش، صدر اعظم آلمان هفته گذشته در سخنانی اظهار داشت که برای نخستین بار فعال نگه‌داشتن این سه نیروگاه منطقی به نظر می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید: با این حال حتی اگر آلمانی‌ها همچنان از این سه نیروگاه برای تولید انرژی استفاده کنند، نیاز آن‌ها در طول زمستان با نبود گاز روسیه که به طور عمده در بخش‌های تولیدی و مصارف خانگی از آن استفاده می‌شد، به احتمال زیاد تامین نمی‌شود.

فرآیند حذف تدریجی انرژی هسته‌ای در آلمان  که در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) آغاز شد، با گذشت زمان مورد ستایش جوامع سیاسی قرار گرفت

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد