عفو بین‌الملل: افغانستان در آستانه ویرانی

 

عفو بین‌الملل: افغانستان در آستانه ویرانی غیرقابل بازگشت قرار دارد

۸صبح، کابل: سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای تاکید کرده است که افغانستان پس از یک سال تحت حاکمیت طالبان «در آستانه ویرانی غیرقابل بازگشت قرار دارد.»

این سازمان روز دوشنبه، ۳۱ اسد، با اشتراک این نامه دیجیتالی در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌اش، از شهروندان و مدافعان حقوق بشر خواسته است که در پای این نامه امضا کنند.

در این نامه گفته شده که طالبان در جریان یک سال گذشته نه‌تنها به تعهداتش عمل نکرده، بلکه چرخه خشونت را از سر گرفته و با مصونیت کامل دست به نقض حقوق بشر زده‌اند.

در نامه افزوده شده است که در یک سال، گروه طالبان به‌طور سیستماتیک نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را منحل کرده، آزادی بیان، انجمن، محاکمه عادلانه و سایر حقوق را تحت فشار قرار داده است.

نامه افزوده است که حقوق اساسی زنان و دختران سلب شده است و هزاران افغان به‌طور خودسرانه بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتا کشته شده‌اند.

در ادامه آمده است که روزنامه‌نگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان و اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان در معرض خطر جدی قرار دارند.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته است که طالبان را تحت فشار قرار دهد تا به نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌های تلافی‌جویانه و حمله بر اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و دیگران فورا پایان دهند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار است به‌زودی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، در مورد تمدید معافیت سفر سران طالبان تصمیم‌ بگیرند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین نشست خود در این مورد به نتیجه نرسیدند و موضوع به نشست بعدی این شورا موکول شده است.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد