تجارت مواد مخدر زیر نظر طالبان

 

شورای اتلانتیک: تجارت مواد مخدر تحت حاکمیت طالبان در حال رونق است

۸صبح، کابل: شورای اتلانتیک در گزارشی می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، تجارت انواع مختلف مواد مخدر در این کشور، رونق بیشتری پیدا کرده است.

این گزارش که به روز چهارشنبه، ۲۴ آگست، نشر شده، آمده است که طالبان تنها در حرف کاشت و تجارت مواد مخدر را ممنوع کرده‌اند، اما در عمل تجارت مواد مخدر گسترش یافته است.

گزارش می‌گوید که فرمان رهبر طالبان در مورد ممنوعیت مواد مخدر در افغانستان، نه‌تنها اجرایی نشده، بلکه طالبان در این زمینه به «ترفند تبلیغاتی صرف» بسنده کرده‌اند.

این گزارش که به‌گونه مفصل به جنبه‌های مختلف کاشت، تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان پرداخته، اراده طالبان برای محو مواد مخدر را زیر سوال برده است.

در بخشی از گزارش آمده است: «میزان قاچاق مواد مخدر از طریق شاهراه‌های اصلی به خارج از افغانستان، همچنان بالا است. در امتداد مسیر بالکان از پاکستان، ایران و ترکیه به اروپا، هرویین و مت به مقدار زیادی جریان دارد و بازارهای سراسر و خارج از منطقه نزدیک افغانستان را تامین می‌کند.»

براساس این گزارش گمرک تورخم از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر افغانستان است و  یک مقام پاکستانی گفته است که قاچاق مواد مخدر از زمان تسلط طالبان، افزایش یافته و «مقدار زیادی» مواد مخدر «به کمربند ساحلی بلوچستان و کراچی می‌رسد.»

همچنان گزارش گفته است که مواد مخدر از افغانستان در سراسر آسیای جنوبی پخش می‌شود و پس از تسلط طالبان، محموله‌های مواد مخدر افغانستان از مسیرهای مختلف به کشورهای سریلانکا، هند، ایران، ترکیه، اروپا و سایر کشورها بیش از پیش ادامه پیدا کرده است.

در این گزارش «ممنوعیت» مواد مخدر توسط طالبان به «دود و آیینه» تعبیر شده و گفته شده است که  شواهد «قویاً» نشان می‌دهد که طالبان ممنوعیت مواد مخدر خود را اجرا نکرده‌اند.

در ادامه آمده است: «تولید و قاچاق مواد مخدر از زمان تغییر رژیم در افغانستان در سطوح بالا باقی مانده یا افزایش یافته است.»

همچنان در گزارش از شیوه برخورد طالبان با معتادان مواد مخدر انتقاد شده و گفته است که اقدامات خشن این گروه نتیجه‌ای در پی نداشته است.

براساس معلومات ارایه شده در این گزارش، میزان زمین‌های زیر کاشت خشخاش بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ تقریباً سه برابر شده و در سال ۲۰۲۰، افغانستان حدود ۸۵ درصد از تولید جهانی تریاک را به خود اختصاص داده استک

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد