یک سال با حاکمیت طالبان

 

یک سال با حاکمیت طالبان؛ لباس تمیز و سر و صورت متفاوت «بلای جان» شده است؟

سلیم گلاب، از ولایت ننگرهار

 به مناسبت یک سالگی سقوط جمهوریت در افغانستان و روی کارآمدن دوباره طالبان به قدرت، بی‌بی‌سی از شماری از شهروندان افغانستان از طیف‌های مختلف خواسته است تا تجربه شخصی خود را از یک سال گذشته برای سایت بی‌بی‌سی فارسی بنویسند. 

بی‌بی‌سی فارسی بازتاب‌دهنده تجربیات شخصی این افراد است و محتوای این نوشته‌ها را رد یا تایید نمی‌کند. 

 

یک سالگی سقوط جمهوریت

منبع تصویر، 

GETTY IMAGES

توضیح تصویر، 

پسر همسایه ما که پرچم سه رنگ را بر روی موتورسیکلت خود گذاشته بود، در مقابل بیمارستان (شفاخانه) دانشگاه شهر جلال‌آباد در حضوررهگذران هدف گلوله طالبان قرار گرفت و کشته شد

من دارای فوق لیسانس مهندسی عمران از یک کشور خارجی با ۱۱ سال سابقه کار هستم، اما از زمانی که طالبان قدرت را سال گذشته به دست گرفت، بیکار شدم و شغلم را از دست داده‌ام. در حال حاضر با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستم، تقریباً برای همه سازمان‌های غیردولتی موجود در افغانستان مدارکم را فرستاده‌ام ولی تا حالا فرصت شغلی به من میسر نشده است. 

طالبان افراد خود را در سمت‌های باصلاحیت دولتی گماشته‌اند و در پست‌های پایین به دستور، هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، مقامات سابق هستند که تقریبا هر روز مورد توهین و تحقیر قرار می‌گیرند. در یک سال اخیر سختی‌های زیادی را متحمل شدیم، حتی نتوانستیم لباس تمیز بپوشیم و با سر و بدن تمیز در شهر بگردیم. یک روز در یک ایست بازرسی، طالبی از من پرسید: «چه کار می‌کنی؟» من جواب دادم که «بیکارم.» به من گفت که حتما پول زیادی در گذشته «دزدیده‌ام» که «اینقدر پاک و بیکار» می‌گردم.

روز دیگری در ایست بازرسی در شهر کابل، بازرسی بدنی شدم و از جیب من سه موبایل همراه درآوردند. یکی از افراد طالبان از من پرسید: «چه کاره‌ای که سه موبایل همراه با خود می‌گردانی؟» من گفتم، «هیچ کاره‌ای نیستم، بیکار هستم. » گفت: «تو که بیکاری با سه موبایل را چه می‌کنی؟» 

روز دیگری، جلوی در یکی از ادارات دولتی مرا متوقف کردند و پرسیدند چرا سبیل‌های خود را مانند «یهودیان پرپشت گذاشتی؟»

پوشش ویژه بی‌بی‌سی فارسی از افغانستان یک سال بعد از بازگشت طالبان

یک سالگی سقوط جمهوریت
توضیح تصویر، 

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد